Volkswagen Cross Coupé med en touch av Q3
Inför bilsalongen i Tokyo visar Volkswagen upp sitt crossover-koncept Cross Coupé. Volkswagen lovar 0,27 liter milen och 0-100 på sju sekunder tack vare tre motorer i sin tolkning av Audi Q3.
Volkswagen har letat runt bland samtliga trender som gått de senaste åren och slagit samman det mesta från de flesta av dessa. De starkaste trenderna har varit mindre suvar som Audi Q3, BMW X1 och Range Rover Evoque, och fenomenet fyrdörrarscoupéer med Mercedes CLS och Volkswagen CC i spetsen.
Vad kan då vara bättre än en kombo? resonerade designteamet som leddes av Walter de Silva och Klaus Bischoff och resultatet ser du i bildspelet här nedan. Storleksmässigt är bilen strax under Volkswagen Tiguan, men Cross Coupé påminner snarast om Audi Q3 i proportionerna. Den som är flitig Teknikens Värld-läsare kommer i håg namnet från en annan konceptbil från Volkswagen-gruppen, Audi Cross Coupé quattro som vi skrev om för två år sedan.
Med totalt tre motorer klarar Cross Coupé en genomsnittlig förbrukning på 0,27 liter per mil och släpper ut 62 gram koldioxid per kilometer trots en tjänstevikt på 1 748 kilo. Hemligheten stavas hybriddrift. Volkswagen har installerat två elmotorer, en fram och en bak, och de båda motorerna kopplas i hop med en direktinsprutad turbomotor på 150 hästkrafter och 210 newtonmeter. Elmotorn fram utvecklar 54 hästkrafter och 180 newtonmeter och den bakre utvecklar 116 hästkrafter och 270 newtonmeter. Den som är snabb med miniräknaren får fram att Cross Coupé sammanlagt sitter på 320 hästkrafter och 600 newtonmeter.
Att den bakre motorn utvecklar så mycket mer beror på att den motorn ersätter en konventionell kardanaxel. Bensinmotorn och den främre elmotorn tar hand om framhjulen medan den bakre alltså driver bakhjulen när de behövs.
När bromspedalen trycks ner skickas delar av energin till batterierna som laddas upp. Batterierna kan laddas vid ett eluttag i väggen och har placerats lågt vilket Volkswagen påstår ska ge dynamiska vägegenskaper. 0-100 på sju sekunder och en toppfart på 201 kilometer i timmen utlovas. Körs bilen på ren eldrift flyttas siffrorna för toppfarten om från 201 till 120 kilometer i timmen, därefter tar bensinaren vid.
Officiell världspremiär sker på motorsalongen i Tokyo som går av stapeln den tredje december och tar slut den elfte.
https://youtu.be/tyM4R7q0QSE?width=575&height=353
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se