Volkswagen Cross Up – tre snabba från provkörningen
Det är inte bara PeO som är ute och åker, Erik Wedberg är i Tyskland och provkör Volkswagen Cross Up. Vi ringer honom för att höra hur mycket terrängbil det är i nya crossbilen.
Hej Erik, vad jag förstår har du tagit dig till Hannover.
– Det stämmer, här visar Volkswagen upp den senaste specialversionen av Up för motorpressen.
Vad är det för specialversion?
– Den heter Cross Up och det är ju ett namn som skulle kunna få en att tro att det handlar om en suvversion. Men riktigt så är det inte. Cross-tillägget innebär bara 15 millimeter högre markfrigång, ”hasplåtar” i plast fram och bak och svarta gummiband runt hjulhusen. Terrängframkomligheten är med andra ord lika med noll, men tuff ser den ut i alla fall.
Vad är då vitsen med att köpa Cross-versionen?
–Utseendet. Cross Up baseras på High Up som är den högsta utrustningsnivån av vanliga Up men ett pristillägg på 12 000 kronor köper den höga markfrigången och utseendet. Cross Up kommer till Sverige innan årsskiftet men lär inte bli en vanlig syn på vägarna.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se