Volkswagen CrossBlue – kommande storsuv
Volkswagen tar seden dit man kommer och visar sin största suv någonsin på bilsalongen i Detroit. Konceptbilen CrossBlue är fem meter lång, två meter bred och har plats för sex åkande. Ändå är den snålare än en Prius.
Några dagar innan bilsalongen i Detroit läckte det ut uppgifter om att Volkswagen skulle visa en väldigt stor, rymlig och amerikansk suv, och här är den nu. Volkswagen talar själva om en eventuellt kommande suv men det mesta tyder på att planerna redan är spikade. Volkswagen behöver en stor och rymlig suv för den amerikanska marknaden och CrossBlue-konceptet kommer sannolikt att vidareutvecklas till en sådan inom ett par års tid.
CrossBlue är 499 centimeter lång, 201 centimeter bred och 173 centimeter hög men trots sin storlek har den inte plats för sju åkande. I stället för att trycka in sju stolar har Volkswagen valt en lyxigare framtoning med endast sex stolar. De två platserna i mittraden blir därmed mycket rymliga. När det blir dags för serieproduktion lär Volkswagen dock erbjuda ett tredje säte i mittraden för att göra bilen sjusitsig som de flesta av konkurrenterna. Bakom den tredje sätesraden finns ett bagageutrymme som sväljer 335 liter bagage. När den tredje sätesraden fälls ryms däremot 812 liter och om även mittraden fälls går det att stoppa in bagage som motsvarar 2 000 liter. Även det främre passagerarryggstödet kan fällas och då ryms 311 centimeter långa föremål.
USA-framtoningen till trots finns det inte någon stor V8-motor under motorhuven utan i stället en laddhybriddrivlina som består av en dieselmotor, två elmotorer och en DSG-växellåda. När litiumjonbatteriet är fulladdat kan CrossBlue köras 23 kilometer på endast elektricitet, enligt den amerikanska körcykeln. Om man i stället räknar enligt den europeiska körcykeln NEDC klarar CrossBlue 33 kilometer på eldrift. Den totala effekten i drivlinan är 305 hästkrafter och 700 newtonmeter i vridmoment, tillräckligt för 0-100 km/h på 7,0 sekunder.
Dieselmotorn är en 190-hästarsvariant av Volkswagens nya dieselgeneration EA288 och den samarbetar med en 55 hästkrafter stark elmotor fram och en 115-hästarselmotor där bak. CrossBlue har en beräknad förbrukning på 0,21 l/mil enligt den europeiska standarden R101 European ECE som används för elhybrider.
Om man går ett varv runt CrossBlue ska man kunna hitta två tanklock. Bakom tanklocket på förarsidan tankar man diesel medan locket på andra sidan döljer två eluttag. I det ena stoppar man i laddkabeln när batteriet behöver laddas medan det andra kan användas för att till exempel på el till en kylbox, strålkastare eller ljudanläggning.
För designen står förstås Volkswagen-koncernens chefsdesigner Walter de Silva och Volkswagen-märkets designchef Klaus Bischoff men de har fått hjälp av Volkswagens amerikanska arm. En framtida serieproduktion kommer med all sannolikhet att ske i Volkswagens fabrik i Tennessee men om den stora suven kommer till Europa är ännu oklart. Det återstår också att se hur mycket den framtida VW-suven kommer att dela med nästa generation Audi Q7 som väntas nå marknaden under 2014. Konceptbilen CrossBlue är i alla fall byggd på den nya plattformen MQB.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se