Volkswagen E-Bugster – en föraning om cabben
Volkswagen gör en speedster av sin nya folkabubbla som ger en föraning om hur kommande cabrioleten kommer att se ut. Och den är eldriven!
Den designmässiga ersättaren till ur-bubblan Volkswagen Beetle har få lyckats missa. Nu har Volkswagen dels kapat taket, men även vindrutan på E-Bugster concept som därmed blivit en speedster i bästa Porsche-anda.
Det kapade taket har gjort bilen 90 millimeter lägre än en vanlig Beetle med hårt tak. För att biffa till utseendet ytterligare har Volkswagen låtit bredda bilen 30 millimeter och E-Bugster har fått ny stötfångare och nytt kjolpaket för att skilja sig ytterligare från sitt produktionssyskon.
Öppnar man huven dyker det upp fler nyheter, bland annat elmodulen som väger låga 80 kilo och elmotorn på 116 hästkrafter som skickar upp bilen i 100 kilometer i timmen på 10,8 sekunder. Volkswagen hävdar att batteriet står pall för att driva bilen 180 kilometer i stadstrafik, och med snabbladdning ska det ta 35 minuter att ladda upp batteriet.
I stället för varvräknare har E-Bugster en display för att visa hur mycket effekt man använder. Dessutom finns en indikator som visar hur mycket bromsenergi batteriet fångar upp när den kinetiska energin omvandlas till elektricitet till batteriet. Detta kallar andra för KERS men på Volkswagen-språk heter det Blue-e-Motion.
E-Bugster ger dessutom en föraning om cabrioletversionen av nya Beetle som förväntas komma senare i år.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se