Volkswagen erkänner fusk med utsläppssiffror
Volkswagen erkänner att de under en längre tid fuskat med utsläppssiffror i USA, något som nu stoppar försäljningen av dieselbilar.
Under sju års tid har Volkswagen ägnat sig åt systematiskt miljöfusk med dieselbilar i USA. I fredags gick den amerikanska myndigheten EPA, Environmental Protection Agency, med anklagelser mot Volkswagen för att ha manipulerat mjukvara i dieselbilar, totalt ska det röra sig om 482 000 bilar varav bland annat Volkswagen Jetta, Golf, Beetle och Passat samt Audi A3 tillverkade mellan 2009-2015. De inblandade bilarna är utrustade med den fyrcylindriga 2,0-liters dieselmotorn.
Enligt EPA ska de ha använt sig av mjukvara som automatiskt känner av när bilen genomgår ett förbrukningstest och då aktiverat en funktion som minskar utsläppen. Efter testet stängs det av och i verkliga förhållanden är utsläppen högre. Siffror visar på kväveoxidutsläpp mer än 40 gånger högre än de tillåtna nivåerna under verkliga förhållanden.
LÄS OCKSÅ: Volkswagens aktie rasar efter fuskavslöjandet
Under söndagen uttalade sig Volkswagens vd Martin Winterkorn om anklagelserna och erkände att det stämmer.
– Jag är personligen djupt ledsen över att vi missbrukat förtroendet hos våra kunder och allmänheten. Vi tolererar inte att man bryter mot interna regler eller mot lag på något sätt, vi i ledningsgruppen tar det som har kommit fram mycket allvarligt, säger Winterkorn.
Volkswagen ska samarbeta med de amerikanska myndigheterna fullt ut och de har även beordrat en egen extern utredning. Enligt amerikansk lagstiftning kan EPA tillämpa ett bötesbelopp om 37 500 dollar per bil, cirka 308 000 kronor. Som sagt handlar det om 482 000 bilar och Volkswagen kan då få böta upp till 148 miljarder kronor.
Det hela handlar om ett mycket utstuderat fusk från Volkswagens sida och det lär inte bättra på Volkswagens sviktande försäljning i USA. I nuläget är det oklart om det är fler bilar än de i USA som är utrustade med denna mjukvara. Volkswagen har tillsvidare stoppat försäljningen av bilar med 2,0-liters dieselmotorn i USA.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se