Volkswagen Golf – evolutionen fortsätter
Efter ett kommer två. I och med att Volkswagen Golf snart får en uppdatering, låter man gamla generationer passera i revy. Här är generation två.
Det kommer väl inte som någon överraskning att Volkswagen nu släpper mer material om modellen Golf som får en uppdatering till bilsalongen i Los Angeles i november. Tidigare avsnitt handlade om den
klassiska första generationen som debuterade 1974, nu är det dags för den kanske inte (ännu) lika fullt så klassiska tvåan tillverkad mellan 1983 och 1992.
Den nya Golfen var 17 centimeter längre än föregångaren och även rymligare, rundare och utrustad med saker som låsningsfria bromsar, servoassisterad styrning och elmanövrerade sidorutor. Generation två blev även den första Golfen att erbjudas med fyrhjulsdrift.
I Teknikens Värld ställde vi den mot sex konkurrenter i det som nu kom att kallas ”golfklassen”. Golf bedömdes fortfarande vara en stilbildare, men en dyr sådan. De andra bilarna – Alfa Romeo 33, Fiat Ritmo, Ford Escort, Mazda 323, Opel Kadett och Toyota Corolla – var alla billigare och kunde hävda sig mot Folkan på flera punkter.
"Golf ska fortsätta att vara Golf, formen får inte avvika från designkonceptet", menade man. Att det var en helt ny bil höll vi på Teknikens Värld med om, så är annars inte alltid fallet när nya versioner av modeller kommer, inte bara just i fallet Golf. Trots den lika profilen och grundkonstruktionen så var det en ny bil som följde tidens anda med att vara rymligare och mer bränslesnål.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se