Volkswagen Golf GTI Cabriolet – tre snabba från provkörningen
Volkswagen Golf GTI Cabriolet är tillbaka! Och Peo Kjellström är tillbaka i utlandet! Den kombon vill vi inte missa utan låter de både mötas för en första provkörningen.
Hallå PeO Kjellström! Du har mest snurrat runt i Sverige på senare tid, men nu är du utomlands igen. Var och varför?
– I det underbart vackra Tegernsee i södra Tyskland, kör nya Volkswagen Golf GTI Cabriolet.
Och solen skiner?
– Nu gör den det, men i morse regnade det skapligt. Men till sist kunde vi cabba ner och få höra både fågelkvitter och härliga ”boffar” när DSG-lådan växlade. Samt förstås känna på lukten av lite hederlig gödsel. Det tog bara nio sekunder att få chansen till detta, alltså att sänka ner taket.
Hur är den, vad är bäst?
– Den känns som en vanlig Golf GTI. Avsaknaden av taket verkar inte ha försämrat den alls vad gäller uppförande på väg. Så brukar det vara med cabbar.
Kommer till Sverige när och för hur mycket?
– Till sensommaren. Runt 300 000 kronor för 211 GTI-hästar. 20 000 kronor till för DSG-lådan. Det är den värd.
Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Så väntar du på mer om nya Volkswagen Golf GTI Cabriolet ska du helt enkelt läsa hela provkörningsrapporten i Teknikens Värld nummer 14/2012 som finns att köpa 21 juni. Är du prenumerant? Då får du ta del av den tidigare än så!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se