Volkswagen Golf GTI Clubsport markerar 40 år av Gran Turismo Injection
Efter en kort smygtitt förra veckan är den nu officiell i samband med GTI-träffen vid Wörthersee – Volkswagen Golf GTI Clubsport med 265 hästkrafter.
I dag finns det två versioner av Golf GTI – vanliga GTI med 220 hästkrafter och så GTI Performance med 230 hästkrafter. Från och med nästa år, när Golf GTI fyller 40 år, finns det ytterligare en modellversion, nämligen GTI Clubsport (oklart om den heter så då) som Volkswagen visar upp på GTI-träffen vid Wörthersee i helgen.
Golf GTI Clubsport som vi ser den här är en konceptbil, men nästa år kommer den aggressivare karossen med kaxigare front, ny bakdiffusor, grövre sidotrösklar och ny bakvinge att kliva över till en produktionsversion. 19-tumsfälgarna på konceptbilen heter Brescia och kommer till produktionsbilen att kompletteras med en uppsättning nyutvecklade 18-tumsfälgar.
Under huven sitter Volkswagens EA888-maskin, alltså samma 2,0-liters TSI-motor som finns i Golf GTI, Golf GTI Performance och Golf R. Men i GTI Clubsport levererar den 265 hästkrafter, 35 fler än i GTI Performance och 35 färre än i Golf R. Motorn har en overboost-funktion som under en kort tid ger ungefär tio procents extra kraft.
Den drivande framaxeln är försedd med Volkswagens elektroniska differentialbroms XDS, men innan den kan portionera ut krafterna till hjulen måste de passera genom en sexväxlad DSG-dubbelkopplingslåda.
Volkswagen delar inte med sig av några prestandasiffror, men med tanke på de 35 extra hästkrafterna kan vi sannolikt räkna bort några tiondelar från den 0-100-tid som Golf GTI Performance stoltserar med (6,4 sekunder). Toppfarten lär som vanligt vara elektroniskt begränsad till 250 km/h.
När det är dags för serieproduktion nästa år kan det bli i begränsat antal, det är dock inget som är officiellt uttalat av Volkswagen. Enligt obekräftade uppgifter kommer det tyska priset att börja på motsvarande 315 000 kronor.
Fotnot: I rubriken står det Gran Turismo Injection, det vill säga GTI fullständigt utskrivet. På italienska, som kanske är det mest korrekta språket i sammanhanget, heter det Gran Turismo Iniezione. Grand Tourer Injection är en annan vanlig variant av GTI.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se