Volkswagen Golf GTI Clubsport S officiell – ny rekordtid runt Nürburgring
Världens häftigaste GTI-träff startar i dag och hetaste bilen på plats är Volkswagen Golf GTI Clubsport S. Det är vassare än någon annan tidigare Golf GTI – 310 hästkrafter, 380 newtonmeter och ny rekordhållare av snabbaste varvet runt Nürburgrings nordslinga.
I år fyller Golf GTI 40 år och Volkswagen passar då på att brassa på rejält. På världens största GTI-träff i Wörthersee, som pågår i dagarna fyra med start i dag, visar den stora biltillverkaren från Wolfsburg upp det hetaste som någonsin burit GTI-emblemet – Volkswagen Golf GTI Clubsport S.
Golf GTI Clubsport gjorde nyligen entré och de första exemplaren når svensk mark i sommar (läs vår provkörning av den här). Udden av den lanseringen tar Clubsport S-versionen som är vassare på allt, men så klart också dyrare. Golf GTI Clubsport S är än mer anpassad för bankörning och vikten har således stått i fokus vid utvecklingen. 1 280 kilo väger den in på vilket kan jämföras med vanliga GTI Clubsports tjänstevikt på 1 375 kilo. Olika bantningsmetoder har använts, bland annat har mittarmstödet mellan framstolarna och baksätet kastats ut, batteriet har blivit mindre, bärande ramdetaljer i stål har ersatts med motsvarigheter i aluminium, mängden isolerings- och dämpningsmaterial har reducerats (bland annat all ljuddämpning på huvens undersida är borta), hatthyllan är borta, likaså det justerbara bagagerumsgolvet och golvmattorna. Med anledning av vikten valde Volkswagen bort en DSG-dubbelkopplingslåda till förmån för en sexväxlad manuell låda. Det draget sparade 20 kilo.
Chassit har setts över, så även bilens elektroniska hjälpmedel, allt för att klara av aggressivare körning bättre än någon annan tidigare Golf GTI-modell. Det dynamiska chassit, DCC, kan ställas in i ett speciellt Nürburgring-läge och framhjulens diffbroms XDS+ har kalibrerats för att tillåta högre kurvtagningshastigheter än tidigare.
Hjulen mäter 19 tum och utgörs av en ny fälg vid namn Pretoria som är skodda med extra greppvänliga Michelin Pilot Sport Cup 2.
Avgassystemet är utbytt och Volkswagen lovar att det bjuder på ljuvliga avgasknallar när gaspedalen släpps upp.
Nu till det viktigaste – motorn. Den är densamma som i sitter i Golf GTI (220 hk), GTI Performance (230 hk), Golf R (300 hk) och GTI Clubsport (290 hk vid overboost, annars 265 hk). Motorn sägs dock ha mer tekniskt gemensamt med Volkswagens TCR-tävlingsbil som lanserades förra året, där levererar den 330 hästkrafter och 410 newtonmeter.
I Golf GTI Clubsport S ger den turbomatade EA888-baserade motorn på 2,0 liter 310 hästkrafter och 380 newtonmeter, det vill säga 20 hästkrafter mer och lika mycket vrid som vanliga GTI Clubsport när overboost-funktionen kickar in.
0-100 km/h går därför på 5,8 sekunder, två tiondelar snabbare än GTI Clubsport.
Vad som är mest imponerande hos Volkswagen Golf GTI Clubsport S är tiden den tar på sig för att avverka ett varv runt Nürburgrings nordslinga. I drygt ett års tid har nya Honda Civic Type R varit herre på täppan
bland framhjulsdrivna bilar med tiden 7 minuter, 50 sekunder och 63 hundradelar. Numera är japanen förpassad till att vara näst bäst. Volkswagen Golf GTI Clubsport S har nämligen klockats för tiden 7 minuter, 49 sekunder och 21 hundradelar. Därmed är den snabbare än bland annat BMW M4 Coupé, Lamborghini Gallardo LP 560-4, Porsche 997 Turbo och Dodge Challenger SRT Hellcat – alla bilar som är betydligt mer effektstarka än Golfen, ett par av dem är dessutom fyrhjulsdrivna.Vad en Volkswagen Golf GTI Clubsport S kostar är okänt, men att det blir mer än de cirka 35 000 euro som vanliga GTI Clubsport kostar är inte svårgissat. Vad som däremot är känt är att det blir en begränsad produktion av modellen som endast kommer i tredörrarsutförande. Endast 400 exemplar ska tillverkas varav 100 bilar är öronmärkta för den tyska marknaden och 150 bilar för en brittiska. Övriga 150 bilar får resterande delar av världen slåss om, dock inte amerikanerna som blir utan.
https://youtu.be/J7UVSL8-0AsGilla på Facebook för fler videoklipp!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se