Volkswagen Golf GTI TCR blir gatlegal
Nästa vecka är det dags för den årliga GTI-träffen i Wörthersee. Där kommer Volkswagen att ställa ut Golf GTI TCR – den gatlegala varianten av tävlingsbilen.
Varje år har Volkswagen med sig någon form av smällkaramell till världens största GTI-träff, den i österrikiska Wörthersee. Till årets träff, som äger rum 9 till 12 maj, har Volkswagen valt att inte göra ett undantag. Nu berättar de vad de tar med sig.
Volkswagen Golf GTI TCR. ”Va!? Banbilen, den är ju inte ny”, tänker du. Nej, det har du rätt i, men nu handlar det om den gatlegala versionen som kommer att bära samma modellbeteckning som tävlingsbilen, kort och gott Golf GTI TCR.
På illustrationerna här ser vi att gatbilen inte blir lika vågad som banbilen. De rejäla skärmbreddarna är väck, så även det stora luftuttaget i huven samt splittern i fronten. Även baktill blir den mer sansad, framför allt är den gigantiska vingen bortplockad.
Annat som är bortplockat är hästkrafter. Volkswagen meddelar att den två liter stora TSI-motorn levererar 290 hästkrafter mellan 5 000 och 6 800 r/min och 370 newtonmeter från 1 600 till 4 300 r/min. Det kan jämföras med banbilens 350 hästkrafter och 420 newtonmeter som Teknikens Världs egen racerförare Oskar Krüger provade på för ett år sedan.
Motorn är kopplad till en sjuväxlad dubbelkopplingslåda och de drivande framhjulen drar nytta av en diffbroms.
Volkswagen säger att toppfartsspärren på 250 km/h kan plockas bort för att höja topphastigheten till 264 km/h. Enligt Volkswagen blir Golf GTI TCR därmed den snabbaste Golf GTI-modellen, och vi kan väl ge dem ett halvt rätt för det uttalandet, för om vi tar hänsyn till Golf GTI Clubsport S så är Golf GTI TCR bara näst snabbast. Tillverkningen av Golf GTI Clubsport S, som har 310 hästkrafter och toppar 265 km/h, avslutades dock i fjol.
Bilen som ska visas upp nästa vecka är en prototyp. Den riktiga bilen kommer förmodligen att börja säljas mot slutet av året och då högst sannolikt i en begränsad upplaga.
Volkswagen fortsätter alltså att satsa på GTI-spåret. Inte undra på det, de har nämligen sålt över 2,2 miljoner Golf GTI-bilar sedan introduktionen 1976. Då hade Golf GTI 110 hästkrafter.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se