Volkswagen Golf GTI TCR med 290 hästar för gatan
Folkvagnstillverkaren fortsätter att pumpa ur sig GTI-versioner av Golf. Här är 290 hästkrafter starka Volkswagen Golf GTI TCR.
I mars 2016 presenterade Volkswagen Golf GTI TCR, en 350 hästkrafter (330 från början) stark banbil som följer de internationella TCR-specifikationerna för standardvagnar. I april 2017 skickade vi ner Teknikens Världs racerförare Oskar Krüger till Spanien för att köra bilen på bana.
Ett drygt år senare nåddes vi av nyheten att Volkswagen tänker göra en gatlegal variant på Golf GTI TCR, då med lite lägre effekt – 290 hästkrafter. Bara dagar senare presenterades Golf GTI TCR för gatan i konceptform på 2018 års upplaga av GTI-träffen i österrikiska Wörthersee.
Men nu är det dags för annat än icke gatlegala bilar och koncept, Volkswagen presenterar nämligen Golf GTI TCR i produktionsutförande. De skriver att TSI-motorn på 2,0 liter, som känns igen från andra GTI-kärror, ger ifrån sig 290 hästkrafter, precis som konceptbilen. Maxvridet enligt den tyska bilkonfiguratorn (tack Fdix i kommentarsfältet) uppgår till 380 newtonmeter och återfinns mellan 1 950 och 5 300 r/min. Det ät tio upp jämfört med konceptet.
Motorn är kopplad till en sjuväxlad DSG-dubbelkopplingslåda.
0-100 km/h går på raska 5,6 sekunder vilket gör den till den accelerationssnabbaste Golf GTI:n någonsin. Det klår till och med nedlagda Golf GTI Clubsport S som hade 310 hästkrafter, den fixade sprinten på 5,8 sekunder.
Toppfarten är 250 km/h men en höjning kan beställas, då landar hastighetsspärren på 260 km/h.
Precis som alla övriga Golf GTI-modeller är Golf GTI TCR framhjulsdriven, till skillnad mot Golf R-modellerna som är fyrhjulsdrivna. För att få bukt med kraftöverföringen till asfalten är bilen som standard bland annat försedd med diffbroms över framaxeln. Annat som är standard är hålborrade bromsskivor fram, TCR-takvinge, diffusor, förarprofilsmöjligheter, sportstolar med klädsel i tyg och mikrofiber, säkerhetsbälten med röda kanter samt sportratt med perforerat läder och med mittmarkering i rött.
18-tumshjul med två olika fälgalternativ är standard medan 19-tummare, även dessa i två olika utföranden, finns som tillval, då i kombination med förhöjd toppfartsspärr, sportigare bakre stötdämpning och dynamiskt chassi (DCC). Andra tillval som finns är bland annat bikakemönstrad foliering på dörrarna och bakskärmarna, backspegelkåpor i kolfiber och svartlackerat tak.
I Tyskland kostar Golf GTI TCR från 38 950 euro vilket motsvarar 398 300 kronor. Utrustningspaketen, två stycken innehållandes respektive uppsättning 19-tumshjul, kostar 2 350 samt 3 200 euro, vilket i svenska pengar blir 24 000 samt 32 700 kronor. Det dyrare paketet innehåller även R-däck.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se