Foto: Volkswagen AG

Volkswagen Golf R 20 Years vässar tiden runt Ringen

Samtidigt som Volkswagen i stort kämpar med omställningen till eldrift har man slagit modellrekordet för Golf R på Nürburgring med jubileumsversionen 20 Years.

Steget från första Golf GTI med sina 110 hästkrafter till denna – Volkswagen Golf R 20 Years – är enormt. Namnet Golf förenar dem, men den nya versionen av Golf R har faktiskt mer än tre gånger så mycket effekt som ursprungs-GTI:n. Nyheten om denna effektistinna modell publicerade vi redan i början av juni i år, men nu har den alltså putsat modellrekordet.

Nürburgrings nordslinga är måttstocken i branschen och i pressmeddelandet från Volkswagen blir det snabbt tydligt – detta är den snabbaste Golf R runt det så kallade gröna helvetet någonsin. Den officiella varvtiden noterades till 7:47,31, vilket är fyra sekunder snabbare än tidigare noterat med Golf R. Benjamin Leuchter, racer- och utvecklingsförare för Volkswagen R, satte varvtiden runt Nordschleife och bilmodellen har vässats på flera plan för att kunna kapa de där sekunderna.

Volkswagen Golf R 20 Years och Benjamin Leuchter Foto: Volkswagen AG

Den fyrcylindriga turbomotorn med sina 333 hästkrafter (+13 jämfört med vanliga Golf R) ger en acceleration 0-100 km/h på 4,6 sekunder och en elektroniskt begränsad toppfart på 270 km/h. Intressant att notera är att bilen faktiskt nådde upp till 265 km/h vid Döttinger Höhe, banans snabbaste parti alldeles i avslutningen av varvet. Sett till varvtid så betyder 14 hästkrafter inte jättemycket, men det faktum att bilen verkar dra nytta av varje hästkraft genom riktigt bra grepp – det betyder allt.

Interiör Volkswagen Golf R 20 Years Foto: Volkswagen AG

En rad olika paket såsom R-Performance, Driving Dynamic Manager och R-Performance Torque Vectoring gör sitt till för att den fyrhjulsdrivna skapelsen ska bli snabbare runt Ringen. I körlägesväljaren hos Golf R 20 Years finns tillägget Special som är utvecklat just för Nürburgring. De ställbara stötdämparna påverkas i synnerhet av denna inställning och verkar ha gett bilen det eftersträvansvärda lugn som krävs för att bli snabb runt den ojämna och utmanande banslingan.

Foto: Volkswagen AG

Vi noterar även att motorns styrsystem utvecklats för att ge snabbare respons – även vid växling. Systemet ska hålla uppe laddtrycket, vilket i teorin innebär en liknande lösning som länge har figurerat inom exempelvis rally och rallycross där det kort och gott kallas responssystem. Även den sjuväxlade DSG-lådan har modifierats för ännu snabbare och direktare växlingar.

Volkswagen Golf R 20 Years kommer att produceras under ett år och frågan är – blir det sista versionen av Golf R med fossildriven motor? Oavsett, ingen Golf R har någonsin varit snabbare.

https://youtu.be/NegFt_7V0Ys