Volkswagen Golf R 20 Years vässar tiden runt Ringen
Samtidigt som Volkswagen i stort kämpar med omställningen till eldrift har man slagit modellrekordet för Golf R på Nürburgring med jubileumsversionen 20 Years.
Steget från första Golf GTI med sina 110 hästkrafter till denna – Volkswagen Golf R 20 Years – är enormt. Namnet Golf förenar dem, men den nya versionen av Golf R har faktiskt mer än tre gånger så mycket effekt som ursprungs-GTI:n. Nyheten om denna effektistinna modell publicerade vi redan i början av juni i år, men nu har den alltså putsat modellrekordet.
Nürburgrings nordslinga är måttstocken i branschen och i pressmeddelandet från Volkswagen blir det snabbt tydligt – detta är den snabbaste Golf R runt det så kallade gröna helvetet någonsin. Den officiella varvtiden noterades till 7:47,31, vilket är fyra sekunder snabbare än tidigare noterat med Golf R. Benjamin Leuchter, racer- och utvecklingsförare för Volkswagen R, satte varvtiden runt Nordschleife och bilmodellen har vässats på flera plan för att kunna kapa de där sekunderna.
Den fyrcylindriga turbomotorn med sina 333 hästkrafter (+13 jämfört med vanliga Golf R) ger en acceleration 0-100 km/h på 4,6 sekunder och en elektroniskt begränsad toppfart på 270 km/h. Intressant att notera är att bilen faktiskt nådde upp till 265 km/h vid Döttinger Höhe, banans snabbaste parti alldeles i avslutningen av varvet. Sett till varvtid så betyder 13 hästkrafter inte jättemycket, men det faktum att bilen verkar dra nytta av varje hästkraft genom riktigt bra grepp – det betyder allt.
En rad olika paket såsom R-Performance, Driving Dynamic Manager och R-Performance Torque Vectoring gör sitt till för att den fyrhjulsdrivna skapelsen ska bli snabbare runt Ringen. I körlägesväljaren hos Golf R 20 Years finns tillägget Special som är utvecklat just för Nürburgring. De ställbara stötdämparna påverkas i synnerhet av denna inställning och verkar ha gett bilen det eftersträvansvärda lugn som krävs för att bli snabb runt den ojämna och utmanande banslingan.
Vi noterar även att motorns styrsystem utvecklats för att ge snabbare respons – även vid växling. Systemet ska hålla uppe laddtrycket, vilket i teorin innebär en liknande lösning som länge har figurerat inom exempelvis rally och rallycross där det kort och gott kallas responssystem. Även den sjuväxlade DSG-lådan har modifierats för ännu snabbare och direktare växlingar.
Volkswagen Golf R 20 Years kommer att produceras under ett år och frågan är – blir det sista versionen av Golf R med fossildriven motor? Oavsett, ingen Golf R har någonsin varit snabbare.
https://youtu.be/NegFt_7V0Ys
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se