Volkswagen Golf R – starkast och snabb
Nu har Volkswagen visat upp den starkaste Golf-versionen någonsin. Efterträdaren till Golf R32 heter Golf R, är fyrhjulsdriven, har fyrcylindrig turbomotor med 270 hästkrafter och accelererar från noll till 100 km/h på 5,5 sekunder. Trots det är förbrukningen hyfsat låg.
Vi har redan fått ta del av nya Volkswagen Golf R genom både bild- och informationsläckor de senaste dagarna. Men nu har vi fått alla fakta svart på vitt från officiellt håll där vi kan se att Golf R skiljer sig från syskonbilen Scirocco R på några punkter. Dessa punkter, förutom utseendet, är effekten, drivningen och accelerationen.
När Volkswagen Scirocco R presenterades i våras blev många besvikna att den inte kom upp i samma klass som nya Ford Focus RS. Scirocco R med dubbelkopplingslådan DSG gör 0-100 km/h på 6,4 sekunder, en halvsekund långsammare än Focus RS. Men nu har alla besvikna VW-fans något annat att sikta in sig på – nya Golf R som gör samma sprint på 5,5 sekunder med DSG-låda. Med manuell sexväxlad låda blir siffran något högre – 5,7 sekunder. Toppfarten är spärrad till 250 km/h.
Men det är alltså inte bara accelerationssiffran som skiljer de båda syskonen åt. Medan Scirocco R driver på framhjulen (precis som Focus RS) har Volkswagen försett Golf R med fyrhjulsdrift. Systemet som driver alla hjul är 4Motion av senaste generation vilket ger tydliga skillnader jämfört med exempelvis det system som satt i föregångaren Golf R32. ”Fyrhjulsdifferentialen” behöver inte längre känna av någon hastighetsskillnad mellan bak- och framaxlarna för att aktiveras. Detta är möjligt då Volkswagen för första gången använder en elektrisk pump som bygger upp oljetrycket och som övervakas av en kontrollenhet som portionerar ut exakt rätt kraft till bakhjulen. I extrema fall kan nästan all drivkraft skickas till bakaxeln.
Den tredje detaljen som skiljer Golf R från Scirocco R är effekten som hämtas ur den två liter stora direktinsprutade och fyrcylindriga turbomotorn (TSI). Medan Scirocco R har 265 hästkrafter har Golf R 270 hästkrafter vid 6 000 r/min. Det är alltså 20 hästkrafter mer än i föregångaren R32 som hade 250 hästkrafter plockade ur en 3,2 liter stor sexcylindrig maskin. Litereffekten har alltså ökat markant till 136,6 hk/liter. Maximalt vridmoment för Golf R uppgår till 350 newtonmeter mellan 2 500 och 5 000 r/min. Det är 30 newtonmeter mer än vad R32 hade.
Trots alla fina prestanda- och effektsiffror uppger Volkswagen att Golf R nöjer sig med 0,84 liter bensin per mil då bilen är utrustad med DSG-låda. Koldioxidutsläppet ligger på 195 gram per kilometer. Motsvarande siffror för Golf R med sexväxlad manuell låda är 0,85 liter per mil samt 199 gram per kilometer. Föregångaren R32 låg på 1,07 liter per mil och 255 gram per kilometer.
Eftersom det handlar om en sportigare Golf som är vassare än GTI-modellen (210 hk) och starkare än någon Golf tidigare har självklart chassi och andra komponenter setts över och bytts ut.
Chassit är sänkt med 25 millimeter jämfört med en standard-Golf och fjädring, stötdämpare samt krängningshämmare har gjorts om totalt för att matcha bilens prestanda.
Bromsarna är utbytta till större doningar. Skivorna är ventilerade runt om och mäter 345 millimeter fram och 310 millimeter bak. Runt dessa sitter R-specifika ok målade i svart med R-logotyp.
Antisladdsystemet är modifierad och kan försättas i ett sportläge som gör att systemet fördröjer ingreppet. Servostyrningen har också finjusterats för mer sportig känsla. Den som väljer till DCC (dynamisk chassikontroll) till sin Golf R kan dessutom njuta av tre olika lägen på servostyrningen beroende på vilken chassisättning som valts – sport, normal eller komfort.
Allt toppas med 18-tums lättmetallfälgar skodda med 225/40-däck. 19-tumsfälgar finns som tillval och är då klädda med däck i dimensionerna 235/35.
Interiört känner man igen sig från Golf GTI och Golf GTD med vissa skillnader. Klädseln på stolarna är specifik för Golf R med bland annat mikrofiber och bikakemönster längs med slitytorna.
Ratten är treekrad och har perforerat läder på övre och nedre delen. Nederdelen är dessutom sportigt platt. R-logotypen pryder nedre rattekern.
Växelspaksknoppen har fått en egen R-design, så även dörrmattorna och instegslisterna med R-emblemet tydligt placerat. Mätartavlorna lyses upp med vitt ljus och mätarnålarna lyser i blått.
Nya Volkswagen Golf R börjar säljas i Tyskland som både tre- och femdörrars mot slutet av året. Några prisuppgifter finns ännu inte.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se