Volkswagen New Midsize Coupé ger oss en blick in i framtiden
En av Volkswagens alla bilar på Pekingsalongen är konceptbilen med det föga charmiga namnet New Midsize Coupé. En sportig fyrdörrarscoupé i kompakt format som visar upp framtida linjespel från VW.
Volkswagen har redan en fyrdörrarscoupé i form av CC, tidigare Passat CC. Men konceptbilen New Midsize Coupé (NMC) skiljer sig från CC på en rad punkter, inte minst i storlek. NMC må ser stor ut men den är mindre än en Passat. Den är till och med mindre än en Jetta. På längden mäter den 459,7 centimeter vilket är nästan fem centimeter kortare än Jetta och hela två decimeter kortare än CC. Med 183,8 centimeter från vänster till höger sida, eller tvärtom, är den fyra millimeter bredare än en vanlig Passat. Dock är det 1,7 centimeter mindre än vad CC mäter på samma ledd. På höjden är NMC 142,2 centimeter, alltså något högre än CC.
Trots sitt kompakta format är den nästan lika lastvänlig som CC. Med 500 liter bagageutrymme får NMC se sig slagen med futtiga 32 liter. Även Jetta är något rymligare i bagaget, med tio liters skillnad till Jettans fördel.
Volkswagen berättar att New Midsize Coupé är en fingervisning om deras framtida design. Det syns tydligt, inte minst på lösningen där grillen och strålkastarna tillsammans bildar en horisontell enhet genom att grillens ribbor fortsätter in bakom strålkastarglasen. Här ser vi också se veck på ribborna som vi tidigare skrivit kommer att bli en kännetecken på allt fler modeller från Volkswagen framöver.
Strålkastarna är av LED-typ och med 3D-optik. Bakljusen är även de LED och har integrerade aluminiumdetaljer för att skapa ett djup.
Bilens bak rundas av med en liten integrerad vinge i bakluckan och två rektangulära (egentligen parallellogramformade) ändrör i krom som binds samman med en kromlist.
Fälgarna på konceptbilen som är lackerad i kulören Dragon Red (passar bra i Kina där bilen visas just nu) mäter 20 tum och är skodda med 245/40-däck.
Interiören andas tydligt Volkswagen. Sportstolarna är klädda i läder medan Alcantara pryder diverse ytor. Dekorpanelerna är i pianolack.
Ratten, infotainmentsystemet och en hel del annat är hämtar direkt från Golf.
Under huven sitter ingen framtidssäkrad drivlina, något man annars skulle kunna tänka sig. Här sitter i stället en turboladdad bensinfyra som ger 220 hästkrafter. Den är kopplad till en sjustegad DSG-dubbelkopplingslåda. 0,64 liter bensin per mil vid blandad körning uppges förbrukningen till. 0-100 km/h går på 6,5 sekunder och toppfarten är 244 km/h.
Volkswagen New Midsize Coupé ser på intet sätt futuristisk eller överdriven ut, varken på in- eller utsidan, så räkna med att vi får se något liknande inom en snar framtid. Om inte som fyrdörrarscoupé så åtminstone i någon annan skepnad.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se