Volkswagen och Daimler blir aktieägare i biobränsleföretag
Ett av huvudmålen för Volkswagen AG och Daimler AG är att andra generationens biobränsle snart ska kunna lanseras globalt. Därför har de båda koncernerna i dag köpt en minoritetspost i Choren Industries GmbH i tyska Freiberg.
Målet med köpet är att medverka till en kommande marknadsintroduktion av BTL (Biomass To Liquid), ett miljövänligt syntetiskt bränsle av andra generationen.
Volkswagen och Daimler har sedan 2002, tillsammans med Choren, undersökt potentialen, de ekonomiska möjligheterna och energibalansen hos BTL. Aktieägandet i Choren ses som ett viktigt steg mot en systematisk användning av andra generationens biobränsle och ett stöd till en kommande utveckling av produktionsenheter för BTL världen över. Med en plan på en årsproduktion av 200 000 ton blir dessa fabriker en milstolpe för en global marknadsintroduktion.
Just nu bygger Choren världens första kommersiella BTL-fabrik (Beta-anläggning) vid sin nuvarande anläggning i Freiberg. Från år 2008 förväntas fabriken producera cirka 15 000 ton bränsle om året. Detta sägs täcka behoven hos cirka 15 000 bilar. Planer på att bygga en andra fabrik i Tyskland, en Sigma 1-anläggning med årlig kapacitet av 200 000 ton, finns också.
De planerade anläggningarna har potential att kunna hjälpa till att uppnå den tyska regeringens uppsatta klimatmål. Tio till 15 BTL-fabriker kan ge en minskning av upp till tre miljoner ton CO2 till år 2020.
– Volkswagen har aktivt stöttat utvecklingen och produktionen av den andra generationens biobränslen, kända som SunFuel, under en lång tid, säger Dr. Wolfgang Steiger, chef för Group Research, Powertrains, inom Volkswagen AG.
– I jämförelse med första generationen, kan dessa andra generationens biobränslen faktiskt ge en tredubblad avkastning samtidigt som de inte konkurrerar med livsmedelsproduktion. De hjälper till att minska växthusgaserna med cirka 90 procent.
BTL är ett mycket rent bränsle. Det är helt fritt från svavel och aromer samt har en förbränning med mycket låga utsläpp och en mycket bra CO2-balans. BTL produceras av olika typer av växter och restavfall. Därför konkurrerar det inte med mat- och foderproduktionen. Det behövs inte heller någon förändring av den befintliga infrastrukturen för bränsle när det gäller distribution och lagring av BTL. Dessutom är BTL kompatibelt med såväl dagens som morgondagens dieselteknologi.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se