Volkswagen Passat Alltrack är redo för skogen
Passat tar nu klivet från asfalten till lite mer ruffigt underlag när den nu presenteras som Alltrack-version. Därmed har Volkswagen nu en version av sin storsäljare som går i direkt clinch med Volvo XC70 och andra liknande bilar.
Volkswagen Passat finns nästan i oändligt antal versioner om man räknar in karossalternativen sedan, fyrdörrarscoupé och kombi tillsammans med alla motoralternativ som sträcker från supersnåla dieselmotorer till starka bensin-V6:or. Nu kan vi sortera in ytterligare en modellversion till det digra modellprogrammet, nämligen Passat Alltrack som är skogsmulleversionen på ungefär samma sätt som Volvo XC70 är skogsmulleversionen av V70.
Volkswagen Passat Alltrack är en Passat Variant men med förhöjd markfrigång – 165 millimeter i stället för 135 millimeter. Därmed kan Alltrack passera stubbar och stenar på ett lite mer smärtfritt sätt om så behövs. Skyddande hasplåtar både fram och bak i rostfritt utseende finns, något som tillsammans med plasten över dörrtrösklarna, skärmkanterna och stötfångarnas undersidor ger bilen ett mer terrängbetonat utseende. För lättare passager i terrängen har Volkswagen också ändrat sluttningsvinklarna fram och bak. Fram har vinkeln ökats från 13,5 till 16 grader och bak från 11,9 till 13,6 grader. Den så kallade rampvinkeln, som underlättar när man ska ta sig över toppen på ett vasst krön, har ökat från 9,5 till 12,8 grader.
Precis som sina mer offroadbetonade bröder Tiguan och Touareg har Passat Alltrack fått ett offroad-läge som man kan försätta bilen i via ett tryck på en knapp. Bland annat förändras DSG-lådans karaktär så att man som förare enklare kan dosera motoreffekten. ABS-bromsarna, den elektroniska differentialspärren EDS och antispinnsystemet ASR justeras också för att underlätta körning på exempelvis löst underlag som grus.
Självklart är Volkswagen Passat Alltrack standardutrustad med fyrhjulsdrift, 4Motion om vi ska tala VW-spåk. DSG-låda är också standard.
Motoralternativen är två till antalet. Som Alltrack-spekulant har man att välja mellan en TSI-bensinare på 211 hästkrafter alternativt en TDI-diesel på 170 hästkrafter. Sistnämnda är inte oväntat det snålare alternativet. Om man inte kör i terräng utan rullar på asfalt vill den ha 0,60 liter per mil vid blandad körning.
Mycket i utrustningsväg är standard i Volkswagen Passat Alltrack. Bland annat för modellen speciella 17-tumsfälgar (18 tum finns som tillval), trötthetsvarnare, släpvagnsstabilisering med motstyrningsstöd, tvåzons klimatanläggning och mycket annat man kan förvänta sig av en bil av den här kalibern. Bland tillvalen hittar vi Park Assist som hjälper till vid parkering på trånga p-platser, infällbar dragkrok, urtagbart lastgolv och mycket annat.
Världspremiär för Volkswagen Passat Alltrack är det på Tokyosalongen i december. Svensk lansering är det i månadsskiftet mars/april nästa år. Några svenska priser är ännu inte fastställda.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se