Volkswagen Passat BlueMotion Concept – ny snål bensinbil
På Detroitsalongen visar Volkswagen bland annat upp en snål BlueMotion-version av Passat NMS, USA-versionen av modellen, som har en 152-hästars bensinmotor under huven.
Bland nya Golf R, e-Golf och tuffa Beetle Dune står även en Passat i Volkswagens monter i Detroit. Passaten, som är av den USA-specificerade versionen (NMS) som skiljer sig från den europeiska, har tilläggsbeteckningen BlueMotion Concept.
BlueMotion vet vi sedan tidigare är synonymt med extra snålare Volkswagen-modeller, så även här. Passat BlueMotion Concept är utrustad med en 1,4-liters bensindriven TSI-turbomotor på 152 hästkrafter och 249 newtonmeter. Den är direktinsprutad och har precis som vissa versioner av Polo och Golf i Europa cylinderavstängning. Med det menas att vid lätt gaspådrag jobbar motorn endast med hjälp av två cylindrar då övriga två är avstängda.
Dessutom är detta BlueMotion-koncept försedd med en rullfunktion à la Jetta Hybrid, det vill säga så fort föraren släpper upp gaspedalen frikopplas DSG-dubbelkopplingslådan från motorn. Därmed minskar friktionen från de mekaniska komponenterna och bensinåtgången minskar.
Start/stopp-system finns som på så många andra bilar i dag.
Enligt den amerikanska körcykeln för landsvägskörning, där medelhastigheten ligger på 78 km/h, ligger förbrukningen på motsvarande 0,56 liter per mil. Det kan låta mycket men enligt Volkswagen är det bränsleeffektivast i klassen för bensindrivna mellanklassedaner utan hybridtillägg. Med tanke på effektuttaget, ska tilläggas.
Som en jämförelse kan vi ta den mindre modellen Jetta som med närmast jämförbara motoralternativ i USA, en tvåliters bensinfyra, drar 0,69 liter per mil enligt samma körcykel. Förvisso är en större maskin, åttaventilare dessutom, men den har bara 117 hästkrafter. Jettans förbrukningssiffra är med manuell femväxlad låda. Med Tiptronic-automatlåda, med tanke på att konceptbilen här har DSG-låda, landar förbrukningen på 0,81 liter per mil.
Premiären i Detroit av denna Passat i snålutförande beskrivs som global. Vad det exakt innebär för europeisk del återstår att se.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se