Volkswagen Passat facelift – tre snabba från provkörningen
Volkswagen Passat har sett likadan ut sedan lanseringen 2014, och det kommer den mer eller mindre att göra ett tag till, trots att det nu är dags för ett ansiktslyft. Erik Wedberg har åkt till Frankfurt för att reda ut vad som är nytt.
Hej Erik, har det hänt något med Passaten?
– Jodå, det finns en del nyheter, men man det är svårt att se dem. Förändringarna i designen är så små att Volkswagen-folket knappt nämner dem, den som vill hålla utkik efter den uppdaterade B8-generationen ska titta på grillen och stötfångaren fram som har fått lite nya linjer. Bakifrån känner man igen den på de väldigt försiktigt omdesignade, och lite mörktonade, bakljusen och texten PASSAT som nu står stort över bakluckan.
Det finns ju tekniska nyheter också, hur mycket märks de?
– Bakom ratten tänker man mest på just ratten. Den har fått ny design i linje med de senaste VW-produkterna, bland annat T-Cross. Framför ratten finns en ny version av den digitala instrumenteringen som vi också kommer att få se i nya Golf och i elbilen ID.3. Allt fungerar bra och ser så där lagom snyggt ut som det brukar göra hos Volkswagen. Ratten är förresten beröringskänslig, ungefär som en pekskärm, och det hänger ihop med introduktionen av Travel Assist som är namnet på Volkswagens semiautonoma körhjälpsystem. Volkswagen säger att Passat är första VW-modell som delvis kan köra sig själv. Vad jag tycker om systemet får du läsa om i papperstidningen, men jag kan väl avslöja att jag inte är helt nöjd.
Höjs priserna?
– Nej, Volkswagen höjde priserna på de flesta av sina modeller redan förra året för att kompensera för den svaga svenska kronan och nu blir det ingen höjning. 2,0 TDI 190 hk med 4Motion och GT-utrustning kommer att kosta från 348 700 kronor.
Just ja, vad händer med laddhybriden GTE?
– Den har blivit lite bättre. Batteriet är till storleken lika stort som förut men har nu högre energitäthet och sväljer 13 kWh i stället för 9,9 som i det gamla. Det gör att den elektriska räckvidden är 5,5 mil enligt WLTP-körcykeln. Det kan översättas till 7 mil i NEDC-körcykeln, vilket är två mil bättre än den gamla versionen. Effekten är oförändrad men Volkswagen har stökat om en del i körlägesväljaren på ett sätt som mest krånglar till det. Priset för nya GTE släpps först i juli.
Som Erik nämnde, mer har han att berätta i tidningen, närmare bestämt i Teknikens Värld nummer 15/2019, bland annat om vad han inte är nöjd med hos de semiautonoma systemet. Missa inte det!
Pris uppdaterade Volkswagen Passat
• Passat 1,5 TSI 150 Evo
Från 309 900 kronor (släpps i början av juli).
• Passat 1,5 TSI 150 Evo DSG
Från 329 800 kronor (släpps i början av juli).
• Passat 2,0 TDI 150 Evo DSG
Från 329 800 kronor (nytt motoralternativ, släpps i början av juli).
• Passat GTE
Pris ej officiellt (släpps i början av juli).
• Passat Sportscombi 1,5 TSI 150 Evo
Från 319 900 kronor (släpps i början av juli).
• Passat Sportscombi 1,5 TSI 150 Evo DSG
Från 339 800 kronor (släpps i början av juli).
• Passat Sportscombi 2,0 TSI 190 DSG GT
Från 348 700 kronor (nytt motoralternativ).
• Passat Sportscombi 2,0 TDI 150 Evo DSG.
Från 339 800 kronor (nytt motoralternativ, släpps i början av juli) .
• Passat Sportscombi 2,0 TDI 190 DSG GT
Från 348 700 kronor.
• Passat Sportscombi 2,0 TDI 190 DSG 4Motion GT
Från 348 700 kronor.
• Passat Sportscombi 2,0 TDI 240 GTS
Från 424 900 kronor.
• Passat Sportscombi GTE
Pris ej officiellt (släpps i början av juli).
• Passat Alltrack 2,0 TDI 190 DSG 4Motion GT
Från 348 700 kronor (kampanjpris, ordinarie pris från 363 700 kronor).
• Passat Alltrack 2,0 TDI 240 DSG 4Motion GTS
Från 439 900 kronor.
• Passat Alltrack 2,0 TSI 272 DSG 4Motion GTS
Från 439 900 kronor.
Dessutom skickar Volkswagen med parkeringsvärmare om bilen beställs innan den 22 september 2019.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se