Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Volkswagen Polo facelift 2014
Volkswagen Polo facelift 2014
Volkswagen Polo facelift 2014
Volkswagen Polo facelift 2014 Foto: Verwendung fuer Pressezwecke honorarfrei

Volkswagen Polo facelift officiell – fakta och bilder

För fem år sedan presenterades Volkswagen Polo generation fem. Nu är det dags för denna att få sig ett lyft samtidigt som ny teknik tittar in och motorerna blir snålare – upp till 21 procent.

1975 var året då Volkswagen lanserade sin populära småbil Polo. 34 år senare kom femte generationen och modellen var till storleken större än någonsin. Nu har ytterligare fem år passerat och det är dags för en uppdatering av nuvarande så att den med bibehållen kraft kan stå emot konkurrensen från de i dag talrika motståndarna.

Om du beger dig till bilsalongen i Genève i mars, dit världspremiären av Polo facelift är förlagd, får du se ett yttre som bjuder på en hel del nyheter, dock inga större sådana. Det är främst i fronten det märks att det är en uppdaterad modell man tittar på. Strålkastarnas grundform är densamma som tidigare, men insatserna är nya. Grillen har lagt till sig med en extra ribba och stötfångaren har bakats om för att anpassas till den nya nederdelen med luftintag och dimljus. Just denna del av bilen knyter bättre än till övriga Volkswagen-modeller.

 Stötfångaren bak har även den ny utformning med större urgröpning där registreringsskylten sitter. Horisontella linjen mellan denna och nederkanten har omarbetats och i ändarna av linjen finns numera röda reflexglas.

 Interiört möts av ny ratt som är lite tillplattad i botten, nya mätartavlor, uppdaterad mittkonsol med annorlunda knappar, vred och skärmar (som kan visa bilden från backkameran) samt att ljusinställningsreglaget har ”vridits” till höger, det vill säga nollan ligger inte längre åt nordost utan rakt norrut.

 En rad olika nya säkerhetssystem finns numera till Polo. Bland annat adaptiv farthållare och ”Automatic Post-Collision Braking System” som automatiskt bromsar direkt efter en kollision för att reducera rörelseenergin och minimera riskerna för en efterföljande kollision. Detta automatiska bromssystem är standard i Polo.

Största nyheterna hos Polo facelift är motorerna. De har setts över för mer effekt och bättre bränsleekonomi. Upp till 21 procent snålare (90-hästarsdieseln med DSG) har de blivit samtidigt de anpassats för de kommande, hårdare utsläppskraven Euro 6. Start/stopp och bromskraftåtervinning är standard till alla motorer.

 Bensinmotorerna utgörs av fyra alternativ. Två MPI-motorer med 60 och 75 hästkrafter samt TSI-motorer med 90 och 110 hästkrafter.

 60-hästaren har fått sänkt förbrukning från 0,55 liter per mil (128 gram per kilometer) till 0,46 liter per mil (106 gram). Ännu snålare är 90-hästarsmotorn med tre cylindrar i Polo 1,0 TSI BlueMotion som nöjer sig med 0,41 liter perm il (94 gram per kilometer). Tidigare låg den på 0,49 liter per mil (113 gram per kilometer).

 Senare under 2014 kommer även en Polo BlueGT med 150 hästkrafter. Den har cylinderavstängning som bränslesparsåtgärd. En ny Polo GTI finns också på agendan. I den skruvas effekten upp från dagens 180 hästkrafter till 192.

På dieselsidan hittar vi tre alternativ. Alla tre med 1,4 liters cylindervolym och med effektuttag på 75, 90 och 105 hästkrafter, det vill säga samma effektsiffror som tidigare men då var cylindervolymer på både 1,2 och 1,6 liter inblandade. De nya trepiparna till dieselmotorer bjuder inte bara på sänkt förbrukning utan även mer vridmoment, till exempel har 75-hästaren 210 newtonmeter.

 Snålast av dieslarna är Polo TDI BlueMotion som med sina 75 hästkrafter numera drar 0,32 liter per mil mot tidigare 0,34 liter per mil. Koldioxidutsläppen har därmed sänkts från 88 till 82 gram per kilometer. 90-hästarsmotorn kopplad till en DSG-låda är också snål. 0,34 liter per mil är betydligt bättre än 0,43 liter per mil som den sörplade i sig innan uppdateringen.

”Nya” Volkswagen Polo visas alltså på bilsalongen i Genève i mars. Marknadslanseringen är förlagd till våren, med andra ord tidigast i mars.