Volkswagen Polo facelift officiell
Volkswagen visade i dag upp den senaste versionen av storsäljaren Polo. Bland nyheterna märks en omdesignad front och stort fokus på LED-ljus. Nytt är även att det delvis självkörande systemet IQ.Drive Travel Assist för första gången går att få som tillval till Polo, en modell som inte längre erbjuds i Sverige.
Den tyska biljätten avslöjade under dagen hur det senaste ansiktslyftet till Volkswagen Polo kommer att se ut, och det är överraskande mycket som faktiskt är nytt. Bara av bilderna att döma går det att skönja att en hel del tid och kraft har lagts på att uppdatera modellen. Framför allt sticker den nya fronten ut, men även baktill har det hänt saker.
Det som kanske sticker ut allra mest är alla nya ljuslösningar. I fronten har en LED-ljussrand integrerats som går från de nya strålkastarna till VW-loggan. Strålkastarna går nu för övrigt att få med IQ.Matrix LED-teknik, ett interaktivt ljussystem som tidigare endast gick att få till Touareg-suven. Bakljusen har gjorts om och fått en ny Golf 8-inspirerad form och på bakluckan har Polo-namnet flyttats några hack nedåt.
Filbytesassistent och adaptiv farthållare är numera standard i Polo och man kan även välja till IQ.Drive Travel Assist, vilket möjliggör delvis automatiserad körning. Volkswagen har förändrat sina utrustningspaket något och de fyra nivåer som nu erbjuds är Polo, Life, Style och R-Line. Enligt företaget har ingångspaketet nu betydligt mer utrustning än vad som tidigare var standard.
Som standard ingår bland annat multiratt, mittairbag, 8-tums display, AC, Composition ljudsystem, Bluetooth, samt el-hissar och elektriskt infällbara backspeglar. Går man upp en nivå till Life får man 15-tumsfälgar i stället för 14-tums som är standard, App-connect, armstöd, extra USB-port och utökade invändiga läderdetaljer.
I Style-paketet ingår till exempel IQ.Matrix LED-strålkastare, LED-dimljus, Ronda aluminiumfälgar, parkeringshjälp och digitala systemen Digital Cockpit Pro och Ready2Discover. Väljer man att lyxa till ordentligt med R-Line händer det så klart grejer även utvändigt.
Stötfångarnas särpräglade R-design, pimpade luftintag, 16-tums Valencia-fälgar och en glanssvart diffusor gör att R-Line särskiljer sig från övriga nivåer.
Motormässigt är det 1,0-liters bensinare för hela slanten, från 80 via 95 till 110 hästkrafter. Även en gasdriven TGI-motor med samma lilla volym är aktuell, den har 90 hästkrafter. Motorpaletten känns igen från uppdaterade syskonet Seat Ibiza, som även får ha kvar 1,5-litersmaskinen på 150 hästkrafter. Det är oklart om Polo behåller den. Dieselmotorerna är dock ett minne blott.
Däremot kommer Polo GTI att leva vidare och en uppdaterad variant dyker upp under 2022, sannolikt med samma 2,0-litersmaskin som i dag, möjligtvis med annan effekt än de 200 hästkrafter som ges i dag.
Vad priserna kommer landa på förtäljer inte avtäckningen, men försäljningen av uppdaterade Volkswagen Polo sägs börja redan nästa månad så det bör inte dröja alltför länge innan vi får reda på kostnaden. Dock är det irrelevanta uppgifter för den svenska marknaden då Polo inte längre säljs i vårt land. Anledningen är att Polo-baserade T-Cross har lyckats snärja suv-vurmande svenskar runt sitt finger.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se