Volkswagen R satsar på diesel och fyrhjulsdrift
Volkswagens prestandaavdelning R GmbH tittar in i framtiden och säger att den består av diesel och fyrhjulsdrift. Däremot tror de inte på hybridlösningar.
Det var i förra veckan på LA Auto Show som Autoblog fick växla några ord med Volkswagen R GmbH:s chef Ulrich Richter om hur framtiden för Volkswagens prestandabilar kommer att se ut.
Herr Richter formulerade det väldigt enkelt och precist: ”Framtiden är diesel och fyrhjulsdrift”.
Med andra ord kanske nästa generation Golf R och Scirocco R kan få oljebrännare under huven.
Han tillade också att vilken Volkswagen-modell som helst kan bli R-bil. Det skulle i så fall kunna öppna för en Passat R (nu hurrar alla Passat R36-ägare) och förmodligen också Beetle R samt Golf R Cabriolet (bilden till höger) som hittills endast visats i konceptformat.
På frågan om hur Ulrich Richter ser på elhybriddrivlinor i Volkswagen R-bilar är han av en bestämd åsikt, nämligen: ”Du kan få samma effektivitet som en hybrid genom att plocka bort 100 kilo”.
Men då kolfiber fortfarande är förhållandevis dyrt lär det främst handla om extra mycket aluminium i framtida R-bilar från Volkswagen.
Bilden är ett montage.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se