Volkswagen Scirocco R – ”bara” 265 hk
På bilsalongen i Bologna förra året visade Volkswagen upp en konceptstudie av Scirocco R. I dag har de släppt information och bilder på den färdiga bilen. 2,0 TSI-motorn från förra Golf GTI står för kraften, men i Scirocco R plockar man ut 265 hk och 350 Nm.
Nu är den officiell – busversionen av Volkswagen Scirocco. Precis som vi berättade förra veckan, tack vare våra källor som sett bilen i förtid, så fick den inte tilläggsnamnet R20 eller R20T, utan rätt och slätt ett ensamstående R.
Tidigare har det spekulerats om 270 hästkrafter under huven, det har till och med funnits uppgifter på att det kunde handla om 300 hästkrafter. Det blev inte riktigt så, Volkswagen Scirocco R fick ”bara” 265 hästkrafter. Det maximala vridmomentet uppgår till 350 newtonmeter. Detta plockas ur den tvåliters TSI-motor som satt i Golf GTI generation fem. Anledningen sägs vara att Volkswagen sparade en hel del slantar på detta. Växlar gör man som förare antingen med hjälp av en sexväxlad manuell låda alternativt låter en dubbelkopplingslåda sköta jobbet, eller DSG som Volkswagen kallar sin skapelse. Accelerationen från stillastående till 100 km/h går på 6,5 sekunder med manuell låda och 6,4 sekunder med DSG. Den är alltså aningen snabbare än nya Golf GTI med 210 hästkrafter som gör samma sprint på 6,9 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.
Därmed får Scirocco R se sig slagen av nya Ford Focus RS som gör 0-100 km/h på 5,9 sekunder och toppar 263 km/h.
Scirocco R driver på framhjulen (precis som Focus RS), inte alla fyra som många hade hoppats på. Därmed har man kunnat hålla nere både utvecklingskostnaderna och vikten.
Bilen är sänkt jämfört med vanliga Scirocco och försedd med större bromsar – skivorna mäter 345 millimeter fram och 310 millimeter bak. Den elektroniskt styrda diffbroms – XDS – som Golf GTI är försedd med har även hittat ned i Scirocco R. Denna tillåter att man kan tänja på gränserna lite extra vid exempelvis kurvtagning.
Utseendemässigt har Scirocco R fått lite aggressivare framtoning med omgjord främre stötfångare och spoiler med grövre luftintag. Dessutom har man tryckt in LED-ljus i övre delen av de yttre luftintagen. Bakre stötfångaren har också modifierats med en diffusorliknande historia med två avgaspipor brett isär. Hjulen mäter 18 tum – 19 tum finns som tillval.
Inuti bilen har Volkswagen tryckt in sportstolar och treekrad sportratt med flat botten. Instrumenttavlorna har en lite annorlunda layout jämfört med standardbilen.
Världspremiären begås i morgon när årets 24-timmars på Nürburgring drar igång. Till bilhallen kommer Scirocco R när hösten nalkas.
Antagligen får vi se en motsvarande Golf R så småningom. Den avlöser den tidigare Golf R32.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se