Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
091209-vw scirocco r
091209-vw scirocco r
091209-vw scirocco r
091209-vw scirocco r

Volkswagen Scirocco R – direktrapport från provkörningen

PeO Kjellström är på turné igen, denna gång i Nice vid Medelhavet där han bekantar sig med 265 hästkrafter starka Volkswagen Scirocco R.

Hallå PeO, en stund sedan du var ute nu, men det lär väl ha varit värt att vänta på Scirocco R?

 – Absolut. En riktig godbit! Jag åkte ned hit med Tom Kristensen och Allan McNish så jag var i gott sällskap.

Men de kör väl Audi?

– Jag sa bara att jag åkte hit med dem. De satt på samma plan. Hur ofta får man åka med en sjufaldig...

Jaja. Jag förstår din entusiasm. Men över till bilen nu, var har ni kört?

– Vi fick lite olika vägar att välja på så vi körde förstås upp till Col de Turini, världens mest kända rallysträcka. Hysteriska hårnålsböjar, och lite spännande med snö i vägkanten och is i skuggiga kurvor. På sommardäck förstås.

– Scirocco R går som ett skott utan att det egentligen märks. Det bara flyter på, inte alls lika hysteriskt häftigt som hos Ford Focus RS. Jag siar att i ett direkt jämförande test är de väldigt jämbördiga. Scirocco R har den elektroniska differentialspärren XDS i framaxeln som allt fler bilar nu får (bland annat VW Golf GTI och Seat Cupra R, reds anm). Dessutom ett stötdämpar/fjädringssystem som går att ställa i tre olika lägen och det känns verkligen som man kör en helt ny bil varje gång man ändrar inställning.

Prestanda?

– Med DSG-låda, som vi körde i dag, tar 0-100 km/h bara 5,8 sekunder. Toppfarten är spärrad till 250 km/h. Ändå vill bilen vid vanlig körning bara ha 0,81 liter per mil. Vettig kombination tycker jag.

Utseendet då?

– Minimala förändringar jämfört med originalbilen. Ny frontspoiler med extra luftintag och LED-lampor. Ny takspoiler bak och nya sidokjolar längst ned. Dessutom specialdesignade fälgar som heter Talladega och sportstolar som kallas Kyalami. Båda alltså uppkallade efter racerbanor.

– Plus att det finns R-emblem lite här och var för att man ska komma ihåg vad det är man äger. Större är inte skillnaden utifrån. Men den märks när man kör, vi pratar i alla fall 265 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Och som det ”skottar” ur avgaspiporna när sportläget är aktiverat! Då är även styrningen ”fastare i hullet” och växlingarna otroligt snabba i DSG-lådan.

Härligheten kommer när och till vilket pris?

– I februari, typ, och kostar 333 500 kronor. DSG-låda ökar på priset med 14 000 kronor. Dyrare än konkurrenterna, men det kanske det är värt. Ett framtida test i Teknikens Värld får avgöra det. Tills vidare går det bra att läsa mer om Scirocco R i nummer 2/2010.

Okidoki Peo, ha det bra. Åker ni hem i morgon?

– Inte jag. Ska stanna i Nice och köra Ford Focus Econetic. Snacka om att man har kontraster i det här jobbet!

Läs mer

Test och provkörningar