Volkswagen skrotar satsningen på gasbilar
Volkswagen-koncernens storsatsning på elbilar får konsekvenser på andra miljövänliga drivlinor. Volkswagens vd Herbert Diess har stoppat utvecklingen av gasbilar. Anledningen: Företaget behöver pengarna till elbilarna.
Biogasbilar och bilar som kan köras på biodrivmedel är ett bra och miljövänligt alternativ till bensin- och dieselbilar. Vissa ser också dessa bilar som ett alternativ till de nya elbilarna, framför allt för att du kan köra längre på varje tank gas eller biodiesel än på ett fulladdat batteri.
Volkswagen har också varit en av få tillverkare som utvecklat och sålt biogasbilar men nu är det stopp för det.
Vd Herbert Diess har beordrat att all utveckling av gasmotorer ska fasas ut och enligt Diess är kostnaden för gasdrivlinan högre än potentiella intäkter. Volkswagen har beslutat att satsa 500 miljarder kronor på ett 70-tal nya elbilar.
Utfasningen av gasbilar ska inte påverka försäljningen av dagens generation gasbilar vilket bland annat betyder att den nyligen presenterade transportbilen Caddy CNG ska fortsätta att säljas. Seat har också visat en Leon som kan köras på biogas och även ska fortsätta att säljas. Däremot är det osäkert om den gasbil som Skoda visade som ett koncept på bilsalongen i Genève 2018 blir verklighet.
Seats dåvarande vd Luca de Meo tillhörde så sent som för två år sedan en av de största förespråkarna för gasbilar. de Meo tog rollen som gasbilschef i koncernen och kanske tar han med sig den satsningen till Renault där han tagit över som vd. Gasbilarna har haft sin största marknad i Italien som svarat för en stor del av försäljningen av gasbilar i Europa.
Volkswagen-gruppen har totalt haft 19 gasbilar till försäljning i Europa.
På bilden ovan ses gastankarna i en Volkswagen Golf Sportscombi TGI. Bokstavskombinationen TGI används på Volkswagens och Seats gasbilar, g-tron på Audis och G-Tec på Skodas.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se