Volkswagen T-Cross visar upp psykedelisk sida
Volkswagen visar nu upp lite mer av instegssuven T-Cross som kommer i höst.
I förra veckan bjöd Volkswagen på en futtig illustration, i dag bjuder de på riktiga bilder – och en film. Det vi får se är nya suven T-Cross, som har premiär i höst, med psykedeliskt maskerad nos och rumpa. Att Volkswagen har valt färggrann maskering i stället för standardmaskering i svart och vitt beror på kundgruppen, de vill nämligen få de unga kunderna att bli upphetsade. Bakom maskeringen döljer sig de tre karossfärgerna Black Uni, Energetic Orange och Makena Turquoise. Totalt tolv exteriörfärger ska kunderna kunna välja mellan, samt även tvåtonskulörer, precis som hos T-Roc
.
https://youtu.be/My5ekCOqpoMVågade former sägs den också ha, i alla fall tycker Volkswagens designchef Klaus Bischoff det:– Det var väldigt viktigt för oss att skapa en bil som sticker ut i trafiken. När du designar en suv måste du få den att se ut som om den skulle kunna erövra vilken väg som helst på planeten. Oberoende, maskulin, kraftfull. Och det är attribut som T-Cross har.
Enligt Volkswagen säger T-Cross ”I am more than one thing”, det vill säga ”Jag är mer än en grej”. I förra veckan fick vi inte reda på vilka fler grejer som det syftades på, men det får vi nu, T-Cross säger nämligen ”Jag är cool, jag är praktiskt, jag är intuitiv, jag är säker”.
Nog om flummet, över till hårdfaktan som vi faktiskt serveras (i viss mån). T-Cross är 410,7 centimeter lång, alltså knappt 13 centimeter kortare än sitt närmaste syskon T-Roc. Trots att den är storleken mindre kallar Volkswagen T-Cross för mer praktisk än T-Roc som de menar är mer kompakt.
155,8 centimeter hög är den och i lastväg ska den rymma 455 liter med uppfälld baksätesrygg. Med densamma nedfälld ryms upp till 1 281 liter. Baksätet är skjutbart upp till 15 centimeter i längsled.
Tre bensinmotorer och en diesel är aktuella till T-Cross. Två av bensinarna är på 1,0 liter och bjuder på antingen 95 eller 115 hästkrafter. Den tredje bensinaren är på 1,5 liter och ger 150 hästkrafter. Dieselalternativet är en 95-hästarsmaskin.
Världspremiär i höst alltså, men räkna inte med någon marknadslansering förrän förmodligen framåt våren 2019.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se