Volkswagen T-Roc har fått ett svenskt pris
Det starkt växande kompakt suv-segmentet har fått en ny utmanare. Volkswagen T-Roc har nu kommit till Sverige och Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige, tror att det blir en storsäljare.
Volkswagen T-Roc presenterades i augusti i år och hade premiär för publiken på Frankfurtsalongen kort därefter. VW:s kompakta suv är 423,4 centimeter lång, 181,9 centimeter bred utan ytterbackspeglarna och 157,3 centimeter hög. Den bygger på MQB-plattformen precis som sitt koncernsyskon Audi Q2.
Som vi tidigare har berättat kommer T-Roc till Sverige med fem olika motoralternativ. Alla versioner, bortsett från den svagaste bensinmotorn som är framhjulsdriven, är utrustade med 4Motion-fyrhjulsdrift som standard. Förförsäljningen av T-Roc har startat men det är först i januari 2018 som bilen kommer till handlarna där köpare kan få känna och klämma.
De motoralternativ som kan förbeställas listas nedan:
Bensinmotorer:
1,0 TSI 115 hk, 6-växlad manuell, framhjulsdrift: från ca 214 900 kr
2,0 TSI 190 hk, 7-växlad DSG, 4MOTION: från ca 264 900 kr
2,0 TSI 190 hk, 7-växlad DSG, 4MOTION GT: från ca 289 900 kr
Dieselmotorer:
2,0 TDI 150 hk, 6-växlad manuell, 4MOTION: från ca 259 900 kr
2,0 TDI 150 hk, 7-växlad DSG, 4MOTION: från ca 275 400 kr
Ni som har är uppmärksamma har nog sett att det saknas ett par motoralternativ. Detta beror på att den 190 hästar starka 2.0 TDI preliminärt kommer att presenteras i februari 2018 och den 150 hästar starka 1,5 TSI motorn kommer ut i juni nästa år.
Vi svenska köpare kommer att få välja mellan två modellversioner, grundversionen T-Roc och T-Roc GT. Bilen kan fås med 2-färgslackering, för cirka 8 600 kronor extra, och dekorpaneler finns i fyra olika färger. Volkswagens designpaket R-Line, som ger bilen ett sportigare utseende, har ännu inte presenterats men kommer att erbjudas från mitten av februari nästa år.
Oavsett vilket utförande köpare väljer så erbjuds säkerhetsfunktioner som filhållningsassistans, multikollisionsbroms, trötthetsvarnare, Front Assist med autobromssystemet City Emergency Brake och fotgängardetekteringssystemet Pedestrian Monitoring som standard. Dessutom så är den adaptiva farthållaren standard och det helt inglasade infotainmentsystemet Composition Media med en 8-tum stor display i mätarhuset är också standard.
Vad får du då extra om du väljer det dyrare GT-utförandet? Bland annat så ingår det LED-strålkastare som är ett tillval till grundutförandet och kostar då runt 10 400 kronor, 17-tumsfälgar istället för 16-tums, tonade rutor från b-stolpen och komfortsportstolar.
Som vanligt finns det massa extrautrustning att välja bland och skulle du vilja ha 18-tumsfälgar får du hosta upp ytterligare 9 200 kronor, Beats ljudsystem höjer inte bara volymen i kupén utan också priset med 4 800 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se