Volkswagen T-Roc mest miljövänliga bensinbilen
Krocktestorganisationen Euro NCAP:s systerorganisation Green NCAP har miljöklassat en rad nya bilmodeller. En av dem är Volkswagen T-Roc som får rekordbra miljöbetyg, för att vara en fossilt driven bil.
Volkswagen T-Roc ingår i en grupp nyligen miljötestade bilar hos Green NCAP, och den tyska suven fick ett rekordbra resultat. Green NCAP har testat T-Roc med bensinmotorn på 1,5 liter och 150 hästkrafter. Green NCAP bedömer att T-Roc har så effektiv avgasrening att den får 7,7 poäng av 10 möjliga i Clean Air Index, vilket är det bästa resultatet för en bensin- eller dieseldriven bil hittills i Green NCAP:s tester. Bilens relativt höga förbrukning drar dock ned totalbetyget som hamnar på 49 procent och 2,5 gröna stjärnor.
Som jämförelse kan nämnas elbilen Nissan Ariya som fick 96 procent och fem gröna stjärnor som totalbetyg. Green NCAP har också testat hybriden Renault Austral E-Tech Full Hybrid 200 som bedöms ha bra avgasrening, men behöver bättre kallstartsegenskaper för högre totalbetyg. Austral fick 52 procent och tre gröna stjärnor.
LÄS MER: Ny undersökning: Stora bilar är dåliga för klimatet
I samma runda testades även Volvo XC40 B3, en bensindriven mildhybrid med 163 hästkrafter. Green NCAP bedömer inte att mildhybridsystemet hjälper Volvon, som har för hög förbrukning och släpper ut för mycket koldioxid. Totalbetyget stannar därför på 41 procent och 2,5 gröna stjärnor.
Marginellt bättre gick det för Ford Fiesta, som snart tas ur produktion. Green NCAP testade Fiesta med den trecylindriga 1,0-litersmotorn och sjuväxlad automatlåda. Relativt låg förbrukning drar upp betyget, men för höga utsläpp sänker totalbetyget till 42 procent och 2,5 gröna stjärnor.
Sist ut i den senaste omgången av testade bilar är den sjusitsiga minibussen Hyundai Staria som ännu inte säljs i Sverige. Trots den futuristiska designen drivs den av en 2,2-litersdiesel och totalbetyget blir låga 19 procent och 1 grön stjärna.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se