Volkswagen T-Roc – tre snabba från provkörningen
Volkswagens nya småsuv T-Roc kommer snart till Sverige, men vi passar på att provköra modellen innan dess. Här är en första direktrapport från händelsernas centrum.
Tjena Hans! Var befinner du dig?
– Hej! Jag befinner mig i portugisiska Cascais längs Atlantkusten. Vackra omgivningar och kurviga vägar. Sommarvärme, plus 26, och en helt ny Volkswagen i den heta kompaktsuvklassen!
Vad säger du om T-Roc då?
– Skulle vilja kalla den för en Golf på styltor, även om markfrigången är måttliga 16,1 centimeter. Bilen har ett utseende som sticker ut lite lagom, storleksmässigt skulle ett något större baksäte varit välkommet men förstaintrycket är att Volkswagen har gjort sin läxa rätt!
– MQB-baserade T-Roc är trivsam att köra, som att ratta en golfsjua (inte järnsjua).
Prisbilden?
– Skulle vilja kalla den för konkurrenskraftig. Instegspriset för 1,0 TSI är 214 900 kronor. Övriga priser, utrustningsnivåer och annat har vi redan rabblat på webben, så dessa kan ni kolla upp här.
– I januari nästa år kommer T-Roc till de svenska Volkswagen-handlarna, men om man inte kan vänta så länge finns möjligheten att beställa redan nu.
Vi tackar Hans Hedberg för att han berättade lite om T-Roc innan han berättar ännu mer i kommande nummer av tidningen. Missa inte det!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se