Volkswagen Up! Lite – världens snålaste fyrsitsare
LA Auto Show pågår för fullt och VW överraskar med att visa en konceptbil som de själva hävdar är världens snålaste med plats för fyra. Up! Lite är stor som en Polo men nöjer sig med endast 0,24 l/mil. När sätts den i produktion?
Volkswagen Up! Lite är som namnet antyder ännu en konceptbil i VW:s Up!-serie. Men den kan sägas vara lika mycket en vidareutveckling av det supersnåla konceptet L1 från Frankfurtsalongen tidigare i höstas. Up! Lite uppges ha tagit 18 månader att utveckla och ser betydligt mer produktionsnära ut än både L1 och de tidigare Up!-koncepten. Fronten lånar drag från nya Polo och Golf och det är inte mycket som behöver ändras för att bilen ska kunna sättas i produktion. Annat är det baktill där VW har plockat över den avsmalnande karossen som vi kunde se på L1-konceptet.
VW har alltså plockat delar lite här och där från tidigare konceptbilar och det börjar kännas som att VW förbereder sig för att komma till skott med en produktionsklar bil. Det bekräftas till viss del av Gregor Dietz som är chef för VW:s konceptbilsutveckling. Till Autocar säger han att Up! Lite är realistisk och att de kan bygga den. Enda haken är drivlinan som kommer att göra en framtida bil relativt dyr. Dietz kan tänka sig Up! Lite som en exklusiv toppversion i Up!-familjen som börjar lanseras 2011.
Vad är det då för avancerat system VW har packat ned under skalet? VW-ingenjörerna har utgått från 1,6-litersdieseln som normalt går att finna i Golf Bluemotion. Det är dock inte mycket som är sig likt. Volymen är på endast 0,8 liter och cylindrarna är endast två till antalet. Effekten är 51 hästkrafter och 120 Nm. För att komma ned i de rekordlåga siffrorna 0,244 liter diesel per mil och 65 gram koldioxid per kilometer måste dock Eco-läget aktiveras. Då stryps effekten till 36 hästar. Start/stopp-system finns naturligtvis för att spara viktiga droppar.
Dieselmotorn får hjälp av en elmotor som är monterad mellan dieselmotorn och den sjustegade DSG-lådan. Elmotorn får sin kraft från litiumjonbatterier och kan bistå dieselmotorn under acceleration för att ge en total effekt på 65 hästkrafter. Prestandan ser på pappret ut att vara fullt tillräcklig: 0-100 km/h går på 12,5 sekunder och toppfarten anges till 160 km/h. Elmotorn klarar av att driva bilen på egen hand i upp till två kilometer. När föraren lyfter foten från gaspedalen går dieselmotorn ned i viloläge och elmotorn fungerar som generator för att ladda batterierna. Dieseltanken rymmer endast 20 liter, men det ska räcka för att ge Up! Lite en total räckvidd på lite drygt 800 kilometer.
Det är inte bara drivlinan som gör Up! Lite snål. Den 3,8 meter långa, 1,4 meter höga och 1,6 meter breda bilen är ett riktigt flugviktsbygge. Konstruktionen är en blandning av stål, aluminium och kolfiber. Hela överdelen är byggd i aluminium bortsett från vissa kolfiberinlägg. Allt som allt väger Up! Lite inte mer än 695 kilo. Karossen uppges dessutom vara osedvanligt hal med Cw-värde på endast 0,237. Rutorna är monterade helt i nivå med resten av karossen och sidobackspeglarna är ersatta av små kameror som blickar bakåt. Dessutom gömmer sig en spännande detalj i fronten där det nedre luftintaget stängs och öppnas automatisk beroende på hur mycket kylning motorn behöver.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se