Volkswagen uppdaterar logotypen
Inför lanseringen av Golf VI tänker Volkswagen uppdatera det klassiska VW-emblemet. Det blir ingen märkbar ny grafisk formgivning, utan en mer framträdande placering på bilen.
VW-chefen Martin Winterkorn har haft en önskan om att få VW-märket på bilarna mer framträdande. Nu har hans böner äntligen blivit hörda.
Från och med introduktionen av sjätte generationen Volkswagen Golf så kommer emblemet i grillen att bli märkbart större jämfört med dagens. Den kommer samtidigt att få en mer utskjutande placering. Har inte Volkswagen redan en av bilvärldens rent storleksmässigt största logotypemblem placerade på sina bilar? Det finns väl gränser för vad som är snyggt? Vad säger du som läsare?
Samma transformation ska Volkswagen-texten på bakluckan genomgå. Volkswagen ska stå med större typsnittsstorlek och samtidigt bli mer utskjutande och glansigare.
När får vi då se dessa gigantiska emblem på Golfen? Sent under 2008 kommer nya Golfen att finnas hos bilhandlarna. Anledningen till en något försenad lansering är för att Martin Winterkorn var missnöjd med den design som formgivarna presentade. Han skickade i stället tillbaka dem till ritbordet.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se