Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Martin Winterkorn, vd Volkswagen AG.Martin Winterkorn, vd Volkswagen AG.Martin Winterkorn, vd Volkswagen AG.
Martin Winterkorn, vd Volkswagen AG. Foto: Verwendung fuer Pressezwecke honorarfrei

Volkswagens vd bekräftar lågprismärke

Det är inte första gången som det skrivs om Volkswagens vilja att skapa ett lågprismärke, men denna gång är det vd Martin Winterkorn som bekräftar att det är på gång, redo för lansering under 2018.

För drygt två år sedan skrev vi om att Volkswagen vill skapa ett nytt varumärke vid sidan om de 13 som redan finns inom koncernen. Ett varumärke avsett för billigare bilar som ska säljas främst i utvecklingsländer.

Nu bekräftar Volkswagen AG:s vd Martin Winterkorn för tyska Bild att det blir ett nytt budgetmärke som under 2018 lanseras i form av tre olika modeller, en sedan, en halvkombi och en suv.

Enligt Winterkorn ska bilarna kosta mellan motsvarande 74 000 och 101 000 kronor, byggas i Kina och rikta sig till kinesiska konsumenter. Bilarna kan även komma att exporteras om Volkswagen finner ett intresse för bilarna på andra marknader runt om i världen.