Volvo 142 Custom Coupé där gammalt möter nytt
En gammal svensk klenod med några stänk av både amerikanskt och modernt – med apparat under huven som verkligen är i ropet nu.
Det är mycket snack om nya Volvo-modeller dessa dagar, inte undra på det när den svenska biltillverkaren nyligen har presenterat sina första elbil XC40 Recharge och syskonmärket Polestar strax dessförinnan gjort detsamma. Men ibland kan det vara skönt att bara stanna upp, kasta en blick över axeln och kika på vad tiden för länge sedan hade att erbjuda och om det skulle kunna fungera i dag.
Det är då bildesignern Bo Zolland kommer in i bilden. Inte sällan väcker han liv i gamla Volvo-modeller genom att ta dem till ritbordet igen. Ibland blir hans konstverk så hyllade att de går från nämnda ritbord till verklighet, som exempelvis nya Trans Am.
För några månader sedan satte den Umeå-baserade designern tänderna i Polestar 1, men nu är det åter tillbaka till en gammal Volvo-modell, nämligen 142:an, tvådörrarsversionen av 144 som introducerades på marknaden våren 1967.
Bo Zolland har gett sin 142 Custom Coupé, som han kallar den, ett lite amerikanskt stuk med lång, slank och ren kaross. Kromlisterna på sidorna har han behållit men stötfångarna, som hade lite gummidetaljer, är utbytta till rena kromdinugar för att spä på det ”cleana” stuket. Grillen är omgjord men har tydligt inspirerats av den tidiga variant som Volvo 142 hade innan den svarta plastgrillen med diagonalribba kom.
Det är uppenbart att Bo Zolland föredrar tidiga 142:or framför senare, ta bara en titt på bilens bakljus som förvisso är runda, två på varje sida, men som påminner om de stående bakljus 142:an ursprungligen hade. De större, rektangulära och liggande bakljusen, som kom senare och även tog plats på 240, har inte den rätta karaktären för att agera mall på ett custombygge av detta slag.
Under huven föreställer sig Bo Zolland sin skapelse med en elektrisk drivlina av något slag. B18- eller B20-motorn har fått kliva åt sidan för att låta gammalt möta nytt. Om det är en Twin Engine-drivlina eller något annat får fantasin hos var och en avgöra...
LÄS MER: Volvo 140 fyller 50 år (2015)
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se