Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Från första provkörningen av Volvo 244 och 264.Från första provkörningen av Volvo 244 och 264.Från första provkörningen av Volvo 244 och 264.
Från första provkörningen av Volvo 244 och 264. Foto: Teknikens Värld

Volvo 240 fyller 40 år i dag!

Volvo kunde inte ens i sina vildaste fantasier föreställa sig vad de ställde till med när de presenterade 240 den 21 augusti 1974. I dag är det exakt 40 år sedan Volvos bästsäljare genom tiderna gjorde entré.

Redan 1972 hade vi fått en föraning om vad som var på gång. Det året visade nämligen Volvo upp säkerhetskonceptbilen VESC (se bild på den i galleriet), där bokstäverna står för Volvo Experimental Safety Car. Men det var inte förrän 21 augusti 1974 som det var dags – presentationen och premiärkörningen av Volvos nya modellserie 200 som ersatte 100-serien. Det är med andra ord i dag exakt 40 år sedan Volvos bäst säljande modell genom tiderna såg dagens ljus för första gången. Ett ljus den skulle få se under hela 19 år. Inte förrän 1993 lades modellen ned, detta efter 2 862 573 tillverkade exemplar, varav 2 685 171 var 240-modellen och 177 402 exemplar var 260-modellen. Siffror som Volvo knappast hade förutsett eller ens vågat drömma om.

35 gånger testade vi Volvo 240 i Teknikens Värld. Här en 244 DL av 1975 års modell.35 gånger testade vi Volvo 240 i Teknikens Värld. Här en 244 DL av 1975 års modell.35 gånger testade vi Volvo 240 i Teknikens Värld. Här en 244 DL av 1975 års modell.
35 gånger testade vi Volvo 240 i Teknikens Värld. Här en 244 DL av 1975 års modell. Foto: Teknikens Värld

Med 240 tog Volvo stora kliv framåt. Förvisso var den tekniskt sett inte helt ny eftersom den till viss del använde sig av samma konstruktioner som föregångaren 140 gjorde. Vissa detaljer var bara uppdaterade, exempelvis bakhjulsupphängningen, men många andra viktiga var däremot helt nya, bland annat framvagnen och motorerna men så klart också en stor del av säkerhetstänket från konceptbilen från 1972 som gjorde 240 hela 13 centimeter längre än föregångaren. Och inte att förglömma – Volvo satsade hårt på miljön redan då och med katalysator och lambdasond utropades 240 till renaste bilen i USA.

Volvos 200-serie kom under åren i många olika utföranden. Som sedan, kombi, coupé och i limousineversion, med förgasar- och insprutningsmotorer, med och utan turbo, som fyrcylindrig, femcylindrig (D20-dieselmotorn, som såldes inte i Sverige) och sexcylindrig. I princip fanns det en Volvo 200 för varje smak och tycke, även de som gillade att köra fort på bana. 1985 plockade nämligen 240 hem skalpen som Europas snabbaste standardvagnsbil.

När Volvo 244 GL lanserades hösten 1974 kostade den 37 500 kronor. I dagens penningvärde blir det 213 229 kronor eller, om man så vill, cirka 8 000 kronor mer än vad en Volvo V40 har som instegspris i dag. Lade du till 1 800 kronor fick du överväxel till den fyrväxlade lådan.

Var man lite sniken valde man DL-versionen, och behövde man inte fyra dörrar fungerade en 242. Just 242 DL kostade 29 900 kronor vid lanseringen, samma prislapp som Saab 99 L hade. 29 900 kronor motsvarar i dagens penningvärde 170 014 kronor. Snacka om mycket bil för pengarna.

Teknikens Värld nr 18/1974Teknikens Värld nr 18/1974Teknikens Värld nr 18/1974
Teknikens Värld nr 18/1974 Foto: Teknikens Värld

Under alla dessa år med Volvo 240 och 260 blev det ett antal provkörningar, dueller och test i Teknikens Värld. 35 test hanns med mellan 1974 och 1989. Då räknar vi inte in 260-modellen. Sista åren i livet fick 240- och 260-testen stå åt sidan till förmån för nyare modeller: 740, 760, 940, 960 och 850.

Det var inte alltid 200-serien var vår favorit. I exempelvis vårt första test där 240 ingick kom den på femte plats av sex bilar. Endast Rover 2200 TC ansågs sämre. Övriga bilar i testet var BMW 520, Lancia Beta, Audi 100 GL och Alfa Romeo Alfetta. Vann gjorde – håll i dig nu – Lancia Beta. BMW:n kom tvåa, Audin trea och Alfettan fyra. Testet benämnde vi för övrigt som ett test av lyxiga familjebilar.

I Teknikens Värld nummer 10/1989 hade vi en något udda duell. Då ställde vi 240 GLT mot 440 GLT. En dragkamp mellan generationerna som vi kallade det. I den dusten avgick 240:an med duellsegern. Gamlingen (bara fyra år kvar i livet ju) hade fortfarande kraften och förmågan.

Vi väljer att säga grattis till Volvo och 240 för en lyckad modell som vissa saknar medan andra tycker är skön att slippa. Det råder delade meningar om bilen som till stora delar gjorde Volvo till vad det är i dag.

Denna Volvo 245 Classic från 1992 provkördes i nr 12/1992. Sista provkörningen av en Volvo 200-serie. Just denna bil var extrautrustad för över 40 000 kronor. Numera står den på en skrot i Eskilstuna.Denna Volvo 245 Classic från 1992 provkördes i nr 12/1992. Sista provkörningen av en Volvo 200-serie. Just denna bil var extrautrustad för över 40 000 kronor. Numera står den på en skrot i Eskilstuna.Denna Volvo 245 Classic från 1992 provkördes i nr 12/1992. Sista provkörningen av en Volvo 200-serie. Just denna bil var extrautrustad för över 40 000 kronor. Numera står den på en skrot i Eskilstuna.
Denna Volvo 245 Classic från 1992 provkördes i nr 12/1992. Sista provkörningen av en Volvo 200-serie. Just denna bil var extrautrustad för över 40 000 kronor. Numera står den på en skrot i Eskilstuna. Foto: Teknikens Värld

Missa inte att ta del av vårt digra bildgalleri över 240- och 260-modeller genom tiderna. Där hittar du alla möjliga vanliga och ovanliga modellversioner i alla dess former och utföranden. 47 bilder allt som allt att njuta av under resten av dagen. Missa inte heller Volvos summering av 200-serien i texten nedan, under bildgalleriet. Där finner du en massa intressanta fakta.

Vad har du för minne av Volvo 240 och 260? Vilken årsmodell/vilket utseende är din favorit? Runda eller fyrkantiga strålkastare? Förgasare eller insprutning? GLE eller GLT? B20- eller B21-motorn? Överväxel eller inte? Virgo-fälgarna, Ambulans-fälgarna eller turbinfälgarna Corona? Berätta nedan!

Volvo 240 – en svensk ikon fyller 40 år

Den 21 augusti 1974 visades Volvo 240 för första gången för media. Modellserien skulle komma att bli en exempellös framgång för Volvo och tillverkas i 19 år i drygt 2,8 miljoner exemplar.

1974 var ett stort år för Sverige. På våren vann Abba Eurovision Song Contest med Waterloo, en 18-årig Björn Borg sopade banan med tenniseliten och Volvo presenterade en av sina viktigaste modeller någonsin.

Den 21 augusti fick media för första gången se och köra den nya bilen. Journalisterna flögs i chartrat plan från Volvos huvudkontor i i Torslanda till Dala Airport i Borlänge, där en rad Volvo 244 GL stod och väntade. Samtliga var lackerade i den mycket tidstypiska färgen orange – dessutom med orange inredning.

Volvo 240 var en vidareutveckling av 140-serien men mycket hade hänt. Nyheterna satt främst i fronten, dess utseende var kraftigt inspirerat av säkerhetsbilen VESC som presenterats två år tidigare. Mest framträdande var de stora stötfångarna, totalt var bilen 13 cm längre jämfört med 140-serien. Bland nyheterna i inredningen kan nämnas de karakteristiska nackskydden av gallertyp.

Den nyutvecklade B21-motorn fanns i en förgasarversion på 97 hk och i en version med bränsleinsprutning på 123 hk. Framvagnen var nykonstruerad med MacPherson-ben och kuggstångsstyrning.

I oktober 1974 startade tillverkningen av den exklusivare 260-serien som ursprungligen fanns i två versioner, DL och GL. 264 hade en ny V6 på 2,7 liter på 140 hk. Motorn som kallades B27 byggdes i Douvrin i norra Frankrike och var resultatet av ett samarbete mellan Volvo, Renault och Peugeot.

Under sin produktionstid skulle Volvo 240 komma att finnas med en rad olika motoralternativ. En världspremiär som introducerades med 1979 års modell var en sexcylindrig personbilsdiesel som utvecklats tillsammans med Volkswagen. Dieselmotorn fanns också i en femcylindrig version för vissa marknader. Som 1981 års modell lanserades 244 Turbo med 155 hk. Den stora sensationen var dock när den kom även som herrgårdsvagn, den första serieproducerade kombibilen med bensinturbo.

Volvo 240 skulle genom åren komma att tillverkas i en rad olika versioner. Förutom med två, fyra och fem dörrar fanns den exklusiv kupéversionen 262C byggd av italienska Bertone i 6 622 exemplar under åren 1977-81. I andra ändan av storleksskalan fanns 264TE och 245T som båda var förlängda med 70 cm. 264 Top Executive var en lyxig limousineversion och 245 Transfer var en extra stor kombi som bland annat användes för skolskjutsar på landsbygden.

En världsnyhet på miljöområdet kom hösten 1976. Då kunde Volvo leverera de första bilarna i 200-serien med trevägskatalysator och Lambdasond till Kalifornien. Med Lambdasonden försvann 90 procent av de skadliga gaserna kolväten, kolmonoxid och kväveoxider i katalysatorn. 1977 fick Volvo det amerikanska miljöpriset National Environmental Industry Award. California Air Resources Board utsåg 1978 Volvo 240 till USA:s renaste bil.

Volvo 240 Turbo skulle också bli ett framgångsrikt tävlingsredskap. Den tyngsta titeln uppnåddes 1985 då Thomas Lindström och Gianfranco Brancatelli vann European Touring Car Championship, ETC.

Volvo 240/260 fick en rad utmärkelser för sin säkerhet. Motormännen gav bilen guldmedalj för dess varselljus och tvåkrets bromssystem med stegkolv. I Storbritannien fick Volvo utmärkelsen Don Safety Trophy för trafiksäkerhetsfrämjande insatser och konstruktioner utöver lagstiftningen. 1976 valdes Volvo 240 som normbil för fortsatt säkerhetsarbete av USA:s trafiksäkerhetsverk NHTSA. Volvo 240 kombi var under fyra år i slutet av 1980-talet den säkraste bilen i sin storlek i USA enligt Highway Loss Data Institute.

Volvo 240 har blivit en samlarbil, särskilt eftertraktad bland entusiaster är turbomodellen, men allt högre priser betalas även för mer alldagliga versioner i fint skick. Reservdelstillgången är god, fortfarande går mycket att köpa genom Volvo och sortimentet av nytillverkade detaljer ökar stadigt.

Volvo 240 tillverkades även i Kalmar och i belgiska Gent. Det sista exemplaret rullade av bandet i Torslandaverken i Göteborg den 5 maj 1993. Modellen hade då överlevt mycket längre än någon kunde anat 19 år tidigare.

Vid en ceremoni överlämnade Volvochefen Pehr G Gyllenhammar nycklarna till den sista 240:n som såldes till kund. Pehr G Gyllenhammar hade själv haft flera specialbyggda 240 som tjänstebil och vid ceremonin sa han: ”Vi har haft världens säkraste bil, en av de mest köpvärda bilarna och en bil som redan är en levande legend och som kommer att vara det ännu mer om ett antal år”.

Volvo 200-serien är företagets hittills mest tillverkade modell med 2 685 171 exemplar av 240 och 177 402 exemplar av 260. Totalt byggdes 2 862 573 exemplar mellan 1974 och 1993.