Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Volvo 440 fyller 30 år!

Det är nu 30 år sedan Volvo 440 – och 460 – hade premiär. Modellen som ersatte 340 blev väl egentligen ingen fullträff i och med en hel del kvalitetsproblem, framför allt under de första åren.

För två år sedan firade vi Volvo 850 som fyllde 25 år. Nu är det dags att fira lillebrorsan 440, som faktiskt har mer gemensamt med 850 än vad man kanske tror, som fyller 30 år. Det var nämligen i juni månad 1988 som 440 har premiär.

Volvo 440 uppvisade stora skillnader jämfört med föregångaren 340.

Historien om Volvo 440 börjar dock mycket tidigare, för redan 1978 påbörjade Volvo ett projekt som skulle forma företaget för framtiden, och då med framhjulsdrift i fokus. Projektet fick namnet Galaxy, eftersom man ”siktade mot stjärnorna”, och skulle till sist mynna ut i två modeller – 440 året 1988 och 850 tre år senare.

Redan 1980 hade man tagit fram en första prototyp som benämndes G4 och som inte alls var olik hur 440 kom att se ut åtta år senare.

1983 såg ännu en prototyp dagens ljus, nämligen LCP 2000 som även den var en förlaga till 400-serien med sin framhjulsdrift och tvärställda motor. Det var året efter 400-delen av Galaxy-projektet togs över av Volvos dotterbolag Volvo Car B.V (som 1991 blev NedCar B.V med Volvo, Mitsubishi och nederländska staten som delägare) i Nederländerna, där modellen kom att bli kvar hela sitt liv i och med tillverkning i nederländska orten Born (precis som 300-serien och 480).

Interiören marknadsfördes som förarorienterad.

440 var inte först ut i Volvos 400-serie som skulle ersätta 300-serien (som fortsatte att tillverkas in på 1990-talet). Först ut var nämligen 480 under 1986, Volvos första modell med framhjulsdrift.

Två år senare var det alltså dags för 440, Volvos nya halvkombi som skulle komplettera den populära 700-serien. Tekniken var en annan men formerna hos 440 påminde en aning om 740:s former, med raka linjer och släta ytor.

Vårt första test med Volvo 440 hittar du i Teknikens Värld nr 1-2/1989.

1989, samma år som 440 fick ABS-bromsar som tillval, utökades 400-serien med modellen 460. Den var en cirka tio centimeter förlängd 440 med sedanbaklucka.1991 fick 440 krockkudde som tillval. Som vi ser i reklamfilmen nedan blev den livräddande kudden standard från och med årsmodell 1994.

https://youtu.be/DS5ISODX9lI

Motorerna i 440 och 460, som baserades på Renault-maskiner, var alla fyrcylindriga med en överliggande kamaxel och med volymer på 1,6, 1,7, 1,8, 1,9 och 2,0 liter. 1,6:an kom först i ett senare skedde, liksom 1,9-litersmaskinen som var dieseldriven. 1,7:an fanns även med turbo som gav 120 hästkrafter. Högre effekt än så fick aldrig 440/460. Lägsta effektsiffran var 78 hästkrafter, den fann man i 1,7-litersmaskinen innan förgasaren försvann till förmån för modernare bränsleinsprutning.

Första dragkampen mellan Volvo 440 och 240 avgjordes i Teknikens Värld nr 10/1989.

Volvo 440, precis som hela 400-serien, drogs med tveksam kvalitet (brukar härledas till Volvos bilar byggda i Nederländerna). Elfel och rost var två problem som gjorde att modellen kanske inte riktigt fick det erkännande som den annars skulle ha fått, och framför allt inte i närheten av vad kommande storebrorsan 850 kom att få några år senare, men så byggdes den inte heller i Nederländerna.

Volvo LCP 2000, konceptbilen från 1983 som var en förlaga till 400-serien.

Någon kombiversion av 440 släppte Volvo aldrig. I stället tog andra hand om den biten, exempelvis nederländska firman Toncar som erbjöd 440-ägare en påbyggnadssats där bakluckan ersattes med en kombidel. 200 stycken 440 Kombi såg dagens ljus, 150 av dem skickades till Tyskland, resterande 50 blev kvar i Nederländerna.

https://youtu.be/B3kTDD2xmKA

I november 1996 tillverkades det sista exemplaret av Volvo 440. Modellen ersattes med första generationen S40 och V40 som hade börjat tillverkas redan under hösten 1995.

Inför modellår 1994 fick 440 och 460 en uppdatering som bjöd på betydligt mjukare former som påminner mycket om storebrorsan 850:s former. Det kan till och med vara svårt att se skillnad på dem så här från sidan.

Volvo bjuder på åtta saker du kanske inte vet om Volvo 440:

1. Volvo 440 fanns även i en polisbilsversion och inte minst i Nederländerna var den en vanlig patrullbil för både den nationella polisen och de regionala poliskårerna.

2. 400-serien fanns aldrig som kombi. Men två utomstående formgivningsföretag tog fram förslag. Amerikanska ASC Detroit gjorde en designskiss och franska Heuliez byggde en prototyp till en kombi på 400-serien. En sådan finns bevarad i Volvo Museums samlingar. (Se mer om kombin i artikeln ovan.)

3. Designen av Volvo 440 tillskrivs Peter van Kuilenburg som arbetade på Volvo Car B.V:s designavdelning, men formerna utgick från prototypen G4 som designchefen Jan Wilsgaard ritat.

4. Ett nederländskt företag erbjöd en ombyggnadssats till kombi. Man tog bort halvkombiluckan och ersatt den med tak, sidorutor och baklucka i glasfiber. Volvo var inte inblandat, man hade inte ens gett sitt tillstånd till kombikonverteringen.

5. En Volvo 440 i rallycrossutförande tävlade 1992 med Volvos 2,3-liters 16-ventilersmotor på 715 hk. Dessutom hade bilen fyrhjulsdrift.

6. 440 Turbo hade färddator som standard. Den kunde visa bränsleförbrukning, genomsnittlig hastighet, räckvidd, oljetemperatur, kylvätsketemperatur och yttertemperatur. När tändningen slogs på visade displayen ”OK” om oljenivån var korrekt.

7. Från den 1 december 1991 var det inte längre Volvo Car B.V som tillverkade 400-serien utan NedCar B.V. Det nya företaget ägdes av den nederländska staten, Volvo Personvagnar AB och Mitsubishi Motors.

8. Konceptbilen LCP 2000 var en föregångare till 400-serien. ”Light Component Project” presenterades våren 1983 och var en körbar prototyp till en framtida lättviktsbil. LCP 2000 var byggd i olika lättviktsmaterial och var framhjulsdriven med tvärställd motor. (Se bild ovan samt fler bilder i galleriet.)