Volvo Cars anklagas för dieselfusk
Den tyska miljöorganisationen DUH anklagar Volvo för att fuska med utsläppen. Enligt DUH:s mätningar släpper Volvo XC60 D3 ut upp till tolv gånger mer kväveoxider än tillåtet.
Den tyska miljöorganisationen DUH anklagar Volvo för att fuska med utsläppen. Enligt DUH:s mätningar släpper Volvo XC60 D3 ut upp till tolv gånger mer kväveoxider än tillåtet.
Den tyska miljöorganisationen DUH (Deutsche Umwelthilfe) har publicerat en rapport där Volvo pekas ut som en stor fuskare med utsläpp. DUH anklagar Volvo för att använda temperaturstyrda avstängningsanordningar som gör att en XC60 D3 släpper ut betydligt mer kväveoxider vid verklig körning än i utsläppsmätningar.
DUH har gjort flera mätningar i olika temperaturer. Den första i temperaturer mellan 9 och 22 plusgrader. Då släppte Volvon ut 736 mg kväveoxider per kilometer, vilket är 4,1 gånger mer än NOx-gränsen i Euro 5-normen. I temperaturer mellan 0 och -4 ökade utsläppen till 11,9 gånger mer än det tillåtna gränsvärdet. DUH simulerade den låga yttertemperaturen genom att en kylklamp mot en temperatursensor placerad i ena ytterbackspegeln.
Enligt DUH tyder det här på att Volvo XC60 har en olaglig mätanordning installerad.
– Fordon som Volvo XC60 måste tas bort eller uppgraderas med SCR-rening på Volvos bekostnad. Fordon med så höga verkliga utsläpp kan inte längre förorena luften i våra städer. Men det är inte bara Volvo som bedrar sina kunder med riktigt smutsiga dieselfordon. Vi ser liknande bedrägerier i vintertemperaturer hos Volkswagen, Daimler, Audi, Porsche och BMW, säger Jürgen Resch, vd för DUH.
Här kan du läsa hela rapporten från DUH (på tyska).
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se