Volvo är svenskarnas favoritvarumärke – alla kategorier
Volvo är det varumärke det snackas överlägset varmast om i Sverige, alla kategorier, visar en ny undersökning. Bilmärket slår både ICA och IKEA.
Det är undersökningsföretaget Yougov som i sin årligt återkommande varumärkesundersökning BrandIndex rankar Volvo på en överlägsen förstaplats bland svenskarnas favoritvarumärken. Volvo får hela 40,4 så kallade ”buzz-poäng”, beräknade genom att ta nettovärdet av andelen som hört något positivt om ett varumärke minus andelen som hört något negativt.
På andra plats hamnar dagligvaruhandelskedjan Ica, med en poäng på 29,8. Därefter följer IKEA och nästa bilrelaterade varumärke, däcktillverkaren Michelin (21,3 poäng). Nästa renodlade bilföretag, Volkswagen, återfinns på femte plats, följt av Apple och BMW.
Yougov redovisar även en lista på de varumärken som förbättrat sig mest under året som gått (mätperioden januari–juni, 2015 mot 2014). Denna lista toppas av flygbolaget Ryanair. Enda bilrelaterade varumärke på denna tio-i-topp-lista är bensinbolaget Ingo på sjunde plats.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se