Volvo bekräftar trecylindriga motorer med upp till 180 hästkrafter
Att Volvo i sin nya motorstrategi även satsar på trecylindrigt är inget hemlighet, men i dag går de ut med allehanda information och bilder på trepipen.
Redan i början av 2013 avslöjade utvecklingschef Peter Mertens att Volvo mycket väl kan utveckla trecylindriga bensinmotorer som ytterligare ett steg i märkets redan inledda Drive-E-motorstrategin.
I somras bekräftade Derek Crabb på Volvo Powertrain Engineering att Volvo utvecklar trecylindrigt och att han ser dessa nya motorer som möjliga upp till S60-storlek.
I dag berättar Volvo mer om sin trecylindriga strategi och vi får därmed en officiell bekräftelse på att vi inom en snar framtid kan köra Volvo-bilar med trepipar under huven.
Volvo ser trecylindrigt som ytterligare ett steg i sin satsning mot ännu snålare förbränningsmotorer, en satsning som redan inletts i form av fyrcylindriga Drive-E-motorer som med hjälp av överladdning och elektrifiering ska täcka hela paletten från fyr- till åttacylindrigt.
Den nya trecylindriga motortypen är helt utvecklad i Sverige och ska enligt Volvo nå högre effekt och bättre bränsleekonomi tack vare klassledande teknik och analysmetoder som har förädlats under många år av egen motorutveckling av fyra-, fem- och sexcylindriga maskiner.
– Under de senaste åren har vi kommit långt på Volvo. Investeringar från vårt moderbolag, Zhejiang Geely Holding Group, har gjort det möjligt för oss att återta vår position som ledande inom drivlineteknik. Utvecklingsprogrammet för den nya trecylindriga motorn är långt framskridet och vi har redan inlett prototyptester av motorn, säger Peter Mertens som är Senior Vice President Research & Development inom Volvo Car Group.
– Vi har lärt oss mycket från utvecklingsarbetet bakom våra fyrcylindriga Drive-E-motorer, och omsatt kunskaperna till en mycket lyhörd, kompakt och kraftfull trecylindrig motor av premiumkvalitet. Motorn har i första hand utvecklats med vår nya CMA-arkitektur i åtanke, men tack vare Volvos avancerade turboladdningsteknik kommer den kommer också att driva serie 60-bilarna, och ändå uppfylla utsläppsmålen enligt Euro 7, säger Michael Fleiss, Vice President Powertrain inom Volvo Car Group.
– Det fina med den nya trecylindriga motorn som vi utvecklar är att den kan byggas på samma produktionslinjer som vår fyrcylindriga motor. Detta ger en flexibel produktionspotential som kan anpassas för våra affärsbehov efterhand som vi växer. Det är ett viktigt steg framåt för Volvo Cars. Sett till effekt och verkningsgrad kommer Volvos ingenjörskonst att uttryckas tydligt i den nya trecylindriga Drive-E-motorn, säger Peter Mertens.
Den trecylindriga motorn ska erbjudas i flera olika alternativ med upp till ungefär 180 hästkrafter. Den är bensindriven men längre fram i tiden kan dieselmotsvarigheter också bli aktuella, även om diesel har lägre prioritet enligt tidigare uttalande från Derek Crabb.
Håkan Samuelsson, Volvos vd, fick under förmiddagen på Dagens Industris Stora bildagen frågan om den trecylindriga bensinmotorn kan vara aktuell även för större modeller. Han svarade att ingenting kan uteslutas och att exempelvis XC90 skulle kunna klara sig med 180 hästkrafter, men att motorn framför allt behövs i 40-serien.
Samuelsson sa också att motorn är aktuell att lanseras inom en fyraårsperiod.
Volvo har mycket på gång när det gäller just motorer. Förutom de nya fyrcylindriga motorerna som möter lovord från många håll har de också visat upp en 450 hästkrafter stark tvålitersfyra som Teknikens Värld nyligen var och provkörde. I ett kommande nummer av Teknikens Värld kommer du att kunna läsa allt om de nya trecylindriga motorerna som vi också har kört. Missa inte det!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se