Volvo C30 Electric klar för leverans
Volvo och Göteborg Energi har undertecknat en avsiktsförklaring om elfordon och laddinfrastruktur. Det innebär att de första exemplaren av Volvo C30 Electric kan levereras redan i höst.
Volvo Personvagnars elbilsprojekt har hållit på sedan några år tillbaka och Teknikens Värld har redan fått tillfälle att köra prototypbilar vid två tillfällen. Nu har projektet kommit så långt att det inte dröjer länge innan de första bilarna kan börja rulla i trafiken. Tidigare i veckan undertecknade Volvo och Göteborg Energi en avsiktsförklaring för ett samarbete kring elfordon och infrastruktur för laddning. Det innebär att Volvo ska leverera tio C30 Electric redan i höst.
– Tio bilar levereras med start under hösten. Volvo C30 Electric är en naturlig del av vår satsning på DRIVe-produkter som syftar till att skapa ett hållbart samhälle. Vi är glada över samarbetet med Göteborg Energi. Dessutom sker detta i Volvos hemstad Göteborg, säger Lennart Stegland, chef för Volvo Personvagnars specialbilsdivision.
De första tio bilarna blir dock inte vilka som helst. De ska alla förses med avancerad mätutrustning för att Volvo ska kunna lära sig mer hur verklighetens kör- och laddbeteende påverkar batteriet och dess livslängd. Volvo C30 Electric är till stora delar lik en vanlig C30. Säkerheten är densamma och så även utrymmena. Men på en viktig punkt skiljer den sig kraftig. I stället för en förbränningsmotor finns en 111 hästar stark elmotor. Lithiumjonbatterierna placeras i kardantunneln för optimal viktfördelning. Volvo uppger en räckvidd på 15 mil för en laddning, vilket enligt Volvo är avsvärt mycket längre än vad 90 procent av alla dagpendlare i Europa kör. När batterierna är helt urladdade är det bara till att plugga in bilen i ett uttag och vänta åtta timmar. Därefter kan det gasas för fullt igen och med plattan i mattan kan man nå en toppfart på 130 km/h. 0-100 km/h går på 10,5 sekunder.
Än lär det dröja innan elbilarna får sitt riktiga genomslag på marknaden men när det väl sker tror Volvo att de kan ta en betydande marknadsandel.
– År 2020 beräknas 5-10 procent av bilarna i Sverige vara elektrifierade. År 2020-2025 tror vi att elbilar har 3-10 procents marknadsandel i EU-länderna. Olika marknader har olika förutsättningar, säger Lennart Stegland.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se