Volvo Concept Estate officiell – mycket P1800 i nya kombin
Så är då Volvos tredje iögonfallande konceptbil officiellt presenterad. Concept Estate visar upp attraktiva former, både på ut- och insidan, som visar vad som komma skall, bland annat i nya XC90 och kommande V90.
Det hela började i mars 2012 när Volvo värvade tidigare Volkswagen- och Skoda-designern Thomas Ingenlath. Hans nya arbetsuppgift blev att på kort tid ta fram ett nytt formspråk för Volvos framtida modeller och på Frankfurtsalongen 2013 fick vi för första gången se en bil skapad av Ingenlath och hans ritstift. Volvo Concept Coupé visades upp, en lång coupébil med drag från klassikern P1800 som rönte stor uppmärksamhet och blev utsedd till salongens snyggaste.
Några månader senare var det dags för konceptbil nummer två när Concept XC Coupé visades upp på Detroitsalongen i början av 2014. En Concept Coupé i suvformat, och även den rönte stor uppmärksamhet och erövrade två tunga utmärkelser, bland annat som bästa konceptbil i Detroit.
Nu är turen kommen till konceptbil nummer tre, av totalt tre, och denna gång är det en kombi som presenteras. Volvo har en lång historia med många fina kombibilar bakom sig och den som inspirerat mest till denna tredje konceptbil – Concept Estate – är 1800 ES.
De exteriöra formerna känns igen från de båda tidigare konceptbilarna. Lång hjulbas med korta överhäng och lång huv med långt avstånd mellan främre hjulhusen och A-stolparna. Två dörrar och en baklucka, trots att det är en kombi, linjer och veck, konkava och konvexa ytor som allt sammans har sin grund i just 1800 ES. Sedd bakifrån är det en tydlig vink till klassikerkombin som tillverkades i 8 078 exemplar mellan 1971 och 1973. Den breda skuldran och bakluckan, där sistnämnda skiljer sig från originalet på så vis att den inte utgörs av ett enda stor stycke glas.
Volvo Concept Estate rullar på 21-tumshjul, betydligt större än de 15x5,5-tums plåtfälgar som satt som original på 1800 ES.
Fronten på Concept Estate är identisk med den vi såg på Concept Coupé i höstas, så när som på grillen vars vertikala kromribbor har ett eget, ”prickigt” utseende. Strålkastarna med de integrerade varselljusen i form av liggande T har varit genomgående på alla tre konceptbilarna och kommer, tillsammans med det stora järnmärket med tillhörande diagonalband, att vara Volvos nya kännetecken i trafiken.
Bakljusen är lika karaktäristiska som strålkastarna och även dessa har – mer eller mindre – samma utformning som på konceptsuven och delvis konceptcoupén. En något nedtonad variant är att vänta på kommande produktionsbilar.
Interiören känner vi igen från både Concept Coupé och Concept XC Coupé. Rena, ”skandinaviska” linjer men ändå ombonat och plats för fyra åkande. Det mest slående är mittkonsolen som har en stor skärm på samma manér som hittas i Tesla Model S. Via denna skärm styrs bilens alla funktioner bortsett från några, exempelvis play/pause, volym, varningsblinkers och defroster.
Skärmen är tilltagen i måtten för att rymma många funktioner samtidigt på samma yta, så att inget är gömt och behöver bläddras fram och därmed äventyra säkerheten. Skärmens bild är uppdelad i fyra block, med navigationsblocket överst, media- och telefonblocken därunder. När ett block aktiveras med fingret förstoras just det blocket medan övriga trycks ihop till mindre storlek. Men alla är alltid närvarande.
– Användandet av skärmen är så logiskt att det snabbt kommer att bli en del av ditt muskelminne, säger Thomas Ingenlath och syftar på säkerheten där ögonen inte behöver fokusera på skärmen för att klicka och svepa fram den funktion du som förare är ute efter. Allt finns tillgängligt på startskärmen.
Flera av funktionerna kan även styras via knapparna på den treekrade ratten som till utseendet är en modern variant av den som fanns i P1800 (påminner även starkt om den tvåekrade varianten som fanns i klassikern).
Interiören är lyxig med mattor i ull, detaljer i koppar och naturligt åldrat trä samt kraftigt läder som täcker inte bara stolarna utan också instrumentbrädans topp. En läcker detalj är växelväljaren som är i orange kristall från Orrefors/Kosta Boda. Alla detaljer och lösningar badar i naturligt ljus eftersom taket är i glas, vilket där också var på Concept Coupé.
Precis som i Concept XC Coupé är säkerhetsbältena orangefärgade och precis som på konceptsuven gömmer sig en överraskning under bagagerumsgolvet i glas. I Concept Estate har Volvo placerat en uppsättning av det svenska sällskapsspelet kubb som sägs ha anor från vikingatiden. Om man inte har koll på reglerna för kubb finns dessa nedskrivna på bagagerumsgolvets glasyta.
Dessutom har Volvo tänkt haft regniga midsommaraftnar i åtanke när de kom på idén med sällskapsspelet. Där bak finns även regnrockar från svenska Stutterheim Raincoats.
Detta är alltså tredje och sista konceptbilen från Volvo innan produktionsbilarna med nya formspråket tar vid. I höst får vi se nya XC90 och redan där får vi se flera av detaljerna som vi sett senaste halvåret. Men även kommande modeller efter nya XC90, exempelvis V70:s arvtagare V90 samt övriga bilar i Volvos 40-, 60- och 90-serier kommer att präglas av de nya formerna. Exakt hur mycket återstår att se, inte minst interiört där det nya infotainmentsystemet med den stora skärmen sägs vara redo för produktion. I fallet med V90 får vi, av en praktisk anledning, se två sidodörrar till. Men vem vet, Volvo kanske i framtiden vågar att att göra en shooting brake à la Concept Estate...
Vill du läsa mer om Volvo Concept Estate bör du gå raka vägen till närmaste affär och köpa Teknikens Värld nummer 6/2014 som utkommer i dag, eller så beställer du den online.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se