Volvo Concept Universe – stor lyxsedan
På Volvos andra hemmaplan, Kina, ställer man på bilsalongen i Shanghai ut en stor, vräkig lyxsedan i konceptform. Concept Universe visar hur Volvo inom kort tänker trycka undan Audi, BMW och Mercedes på den allt mer viktiga kinesiska marknaden.
Att Volvo ska bygga en stor lyxbil är uppgifter som figurerat i många år. Och nu är de inte längre enbart uppgifter på papper utan verklighet i form av en riktig bil som nu ställs ut som koncept på bilsalongen i Shanghai.
Att det blir en stor lyxsedan just nu är ingen slump. Sedan förra året ägs Volvo av kinesiska Geely och Volvo har därmed blivit en storspelare att räkna med på den gigantiska kinesiska bilmarknaden. För att lyckas där är en stor, vräkig lyxsedan ett måste – och det är precis vad Volvo Concept Universe är, en stor lyxsedan som ska kunna matcha de bästa i klassen i dag, nämligen Audi A8, BMW 7-serie och Mercedes S-klass.
Volvo Concept Universe är visserligen främst ämnad för kinesiska köpare och ett krav från styrelseordförande Li Shufu, men bilen är svensk ut i varenda skärmkant. Den är helt ritad och framtagen hos Volvo på Hisingen i Göteborg. Bakom formerna står Volvos chefsdesigner Peter Horbury och Andreas Nilsson som är chef för Volvos strategiska designavdelning. Form och bygge tog inte mycket mer än två månader och nu står konceptbilen redo att flirta med kinesiska affärsmän på bilsalongen i Shanghai, en salong som Teknikens Världs testchef Hans Hedberg för övrigt just nu befinner sig på.
På längden mäter Volvo Concept Universe 4,95 meter. Bilen är alltså inte riktig lika lång som Audi A8, BMW 7-serie och Mercedes S-klass. Från skärm till skärm är lyx-Volvon 1,91 meter och på höjden 1,41 meter. Mellan hjulaxlarna är det 3,01 meter, även här något kortare än de tre naturliga konkurrenterna.
Formerna har tagits fram för att locka de kinesiska kunderna. Att bilen är en Volvo råder ingen tvekan om, men flera linjer kan relateras till andra klassiska bilar. Exempelvis känns den upprätta fronten lite lyxigt Rolls-Royce (men också, tillsammans med huven, en hel del PV), så även dörrarna där de bakre är upphängda i bakkant. Den sluttande takprofilen avslutas mot en bakstam som sedd från sidan känns en hel del Jaguar.
Ta en extra titt på grillen och notera hur Volvos järnmärke med sin snedribba svävar fritt. Om det är något för en framtida produktionsbil eller inte låter vi vara osagt, men sådana här små detaljer samt allt blänkande krom är lockande i kinesiska ögon.
– Med sin coupeliknande taklinje och ett kraftfullt bakparti är Concept Universe i högsta grad modern. Men vi har även lånat designelement från klassiska Volvo-modeller. Inspirationen är mest påtaglig i utformningen av motorhuven och skärmarna. Precis som andra lyxvaror utstrålar konceptbilen äkta hantverkskänsla och en attraktionskraft som håller över tid, förklarar designchef Peter Horbury formerna.
Volvos styrelseordförande Li Shufu, som har varit med i designstadiet, ville ha en bil med asiatisk själ. En bil som är cool med inte kall och som är maskulin men inte macho. Concept Universe, som troligtvis inte kommer att heta S100 utan i stället något namnlikt i stil med Universe, är tänkt att lanseras någonstans inför 2015 då Volvo har som mål att sälja 200000 bilar i Kina. Förra året sålde Volvo drygt 30000 bilar i Kina. Men med hjälp av nya S60 och sedermera också ”Universe” lär siffran öka markant de närmaste åren. 2012 är målet 50000 sålda bilar i Kina.
Men Concept Universe kan eventuellt också lanseras i övriga delar av världen. Den är tänkt att locka medvetna kunder i både Nordamerika och Europa som vill ha det där stilrena och avskalade som skandinavisk design bjuder på. Åtminstone fungerar Concept Universe som en potentiell riktning för Volvo att ta när det gäller större bilar. Vi får se vad framtiden har att utvisa.
– Concept Universe pekar ut en möjlig designriktning för våra stora sedanmodeller. Vi är nyfikna på vad våra krävande kinesiska kunder tycker om det superlyxiga konceptet. Senare kommer vi att visa upp designen i Europa och USA för att få det heltäckande globala perspektivet, förklarar Volvo Personvagnars vd Stefan Jacoby strategin bakom lyxbilssatsningen.
Vill du läsa mer om Volvo Concept Universe rekommenderar vi dig att läsa Teknikens Värld nummer 11/2011. Där får du Teknikens Världs Hans Hedbergs syn på bilen och exklusiva intervjuer med personerna bakom den.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se