Volvo Duett fyller 60 år – superkombin hyllas
I år är det drygt 40 år sedan den sista Duetten tillverkades, men det är också på året 60 år sedan den första Duetten lämnade fabriken. Därför är det dags att fira den klassiska superkombin.
Så gott som alla bilintresserade svenskar har sin egen Volvo-favorit men en av de största profilerna och populära Volvo-modellerna är Duetten som i år firar 60-årsjubileum. I början av juli 1953 stod den första Duetten klar för leverans till Assar Gabrielsson och 16 år senare avslutades produktionen för gott. Då hade omkring 97 000 Duetter byggts.
Vid slutet av 1960-talet hade Duetten på flera sätt spelat ut sin roll. 1969 infördes nya krocktestkrav i Sverige och Volvo-ledningen ansåg inte att den drygt 20 år gamla konstruktionen skulle klara de nya krockkraven och beslutade därför att avveckla den gamla Duetten. Samtidigt hade herrgårdsvagnarna 220 Amazon och 145 börjat fungera lika bra som familjefraktare som transportbilar och på så sätt gjorde Duetten överflödig.
Just överflöd var ironiskt nog orsaken till att Volvo tog fram Duetten vid början av 1950-talet. Duetten bygger, i motsats till vad det yttre ger sken av, inte på det självbärande chassit från PV444 utan på det lätta varubilschassit med beteckningen 445 som började tillverkades 1949. 445 såldes med skärmar och motorhuv från PV:n men utan påbyggnad bakom förarplatsen. Vid tiden fanns nästan 30 olika karossverkstäder runt om i Sverige som byggde olika påbyggnader till 445 men trots stor efterfrågan mättade Volvo marknaden och fann sig snart stående med 1 500 överflödiga 445-chassin.
I stället för att kränga av överflödet till rabatterat pris beordrade Volvo-chefen Assar Gabrielsson att Volvo skulle bygga en egen skåpbil och på mindre än 15 månader färdigställdes Duetten. Namnet var ett exempel på typisk Göteborgshumor och syftade på att Duetten var två bilar i en, eller ”bilEN som är TVÅ”, som det hette i reklamen. Duetten byggdes för att fungera såväl till vardags som till fest. Den stora karossen lämpade sig inte bara för budfirmor, hantverkare och barnfamiljer utan även för den som ville åka rymligt och bekvämt. Volvo Duett blev den sista rambyggda Volvon och behöll sitt 40-talsdoftande utseende livet igenom trots flera moderniseringar.
Vilket är ditt bästa minne av Duetten?
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se