Volvo för dyr för tjänstebilsförare
Volvobilarna är inte längre lika vanliga som tjänstebilar. Anledningen tros vara att Volvos bilar har blivit för dyra. Etanolmodellerna har dock inneburit att Saab har tagit halva marknaden för miljövänliga tjänstebilar.
Även om Volvo minskar som tjänstebil ökar antalet tjänstebilarna totalt sett. I fjol var antalet tjänstebilar uppe i 217 816, vilket kan jämföras med 2006 då siffran var 208 153 stycken. Det visar årets rapport om tjänstebilsmarknaden från konsultföretaget Ynnor som Dagens Industri har tagit del av.
Rapporten visar flera förlorare på tjänstebilsmarknaden. Renault är inte längre bland de tio bästa och Ford och Peugeot tappar mycket de också. Absolut sämst har det dock gått för Volvo. Visserligen är fortfarande nästan exakt en tredjedel av alla tjänstebilar en Volvo (33,2 procent), men för sju år sedan låg Volvos andel på nästan 37 procent. Enligt Ynnor är Volvos status en del i förklaringen. Volvo är inte längre en typisk hantverkarbil och är klart underrepresenterat i lägre inkomstklasser.
– Det är ingen kul prognos för Volvo. Det är en långvarig trend och problemen kommer att öka. Bilarna har blivit för dyra och de mindre modellerna C30, S40 och V50 har inte tagits till hjärtat av tjänstebilsförarna. De upplevs inte som riktiga Volvobilar, säger Ronny Svensson, vd för Ynnor, till Dagens Industri.
I stället är det Audi, BMW, Volkswagen och Saab som kniper marknadsandelar. En avgörande orsak för Saabs framgångar är satsningen på etanolbilar. Många tjänstebilsförare väljer att köra Saab, som förra året stod för hälften av alla miljöklassade tjänstebilar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se