Volvo genomför stor återkallelse – svensksålda bilar berörs inte
Över trekvarts miljon bilar återkallar Volvo Cars då allvarliga problem med krockkuddarna hos modellerna V70, XC70, S60 samt S80 har uppdagats. Bilar i norra Europa berörs dock inte av återkallelsen.
Efter ett dödsfall med en exploderande krockkudde återkallar Volvo Cars omkring 767 000 bilar på olika platser i världen. Det gäller modellerna V70, XC70, S60 och S80 av årsmodeller från 2001 till och med 2009.
Bilarna tas in till verkstad för att få helt nya krockkuddeenheter monterade, utan kostnad för bilägarna.
Återkallelsen genomförs i USA samt i länder i södra Europa, närmare bestämt i Italien, Portugal, Spanien och Grekland samt på Cypern och Malta. Gemensamt för samtliga länder är varmt och fuktigt klimat som vid mycket lång påverkanstid kan rubba krockkuddarnas utlösningsmoduler. Dessa kan då explodera för kraftigt och skicka iväg metallsplitter som träffar föraren. Problemet gäller endast krockkuddar på bilarnas förarsida. Berörda krockkuddar och komponenter kommer från tyska ZF och svenska Autoliv.
Svensksålda bilar återkallas inte
Bilar i norra samt centrala Europa, däribland Sverige, berörs alltså inte av återkallelsen i och med att klimatet på dessa platser inte ska vara ett problem för krockkuddekonstruktionen.
Importbilar berörs
Dock finns det importbilar i vårt land, bilar som under större delen av sina liv kan ha rullat i nämnda länder (Italien, Portugal, Spanien, Grekland, Cypern och Malta). Importerade V70, XC70, S60 samt S80 av årsmodell 2001-2009 berörs därför av återkallelsen.
– När dessa bilar servas eller är inne hos en Volvo-verkstad byts airbag-enheten ut. Kunder till en importerad bil som känner sig osäkra ombeds kontakta sin Volvo-handlare, säger Gustaf Sjöholm, pressansvarig på Volvo Cars, till Teknikens Värld.
Snarlikt Takata-felet
Fukt som tränger in i konstruktionen som blir instabil och skickar iväg potentiellt dödande metallsplitter kanske låter bekant för dig? Även om utgången kan bli densamma är felet inte identiskt med det som fanns (och fortfarande finns, till viss del) i hundratals miljoner krockkuddar från japanska Takata och som ledde till företagets undergång. I Takata-skandalen handlade det om att företaget valt ammoniumnitrat som drivmedel för att utlösa krockkuddarna. Ammoniumnitrat är inte bara billigare än guanidinnitrat (som användes av andra tillverkare), det är dessutom ett oxidationsmedel som blir extremt instabilt i kontakt med fukt.
Minst 28 personer har omkommit efter att krockkuddar från Takata har exploderat med för hög kraft och skickat iväg metallsplitter som små projektiler. Hälften av dödsfallen har skett i bilar från Honda.
Världens mest omfattande återkallelse
Takata-skandalen ledde till världens största återkallelse av bilar. Exakt hur många bilar det rör sig om är osäkert, men enbart i USA har över 67 miljoner bilar återkallats och globalt sett handlar det om mer än 100 miljoner bilar. Vissa uppgifter pekar bortåt 200 miljoner bilar. Saab 9-3 och 9-5 var två bilmodeller som drabbades av skandalen.
Hur många bilar med farliga krockkuddar som fortfarande rullar runt på vägarna, utan att ha åtgärdats, vet ingen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se