Volvo har problem med autobroms – återkallar 750 000 bilar
Volvo Cars tvingas återkalla 750 000 bilar världen över efter att den danska bilorganisationen FDM upptäckt fel på en sensor. Det är AEB-systemet, det vill säga autobromsen, som inte fungerat som det ska vid FDM:s tester. Inom kort kommer alla berörda Volvo-ägare att få information om hur återkallelsen ska gå till.
Danska bilorganisationen FDM har genomfört omfattande tester av autobromssystemet och andra assisterande system på en Volvo XC60. Det visade sig att bilen inte bromsade som den skulle när föraren körde bilen mot en bilattrapp, så kallad ballongbil. Efter FDM:s tester har Volvo undersökt den berörda bilen vid sin egen anläggning i Göteborg och den undersökt bilen på platsen för FDM:s test.
Volvo har upptäckt att felet finns på ett flertal bilmodeller som producerats från och med 21 januari 2019. Enligt FDM kan problemet med autobromssystemet härledas till en temperatursensor som är placerad i vindrutan och intill en kamera. Sensorn finns i alla Volvo-bilar, alltså V90, S90, V60, XC60, XC90 och XC40 som har tillverkats av Volvo efter den 21 januari 2019. I dag finns inga uppgifter om felet även existerar på S60, en modell som byggs i Volvos USA-fabrik. Även Volvo S60, som byggs i USA, berörs.
https://vimeo.com/397161504/4b8a6e41e4
I filmen ovan ser vi hur autobromsen på Volvo-bilen inte fungerar.
– Autobromssystemet i nya bilar är en grundläggande säkerhetsfunktion och ska självklart fungera felfritt. Det är bra att Volvo sköter det här enligt manualen och återkallar alla berörda bilar, speciellt när det gäller ett fel av den här kalibern där bilen inte kan upptäcka hindret och därmed inte bromsa för fotgängare och cyklister, kommenterar Lone Otto från FDM:s tekniska avdelning.
FDM:s råd till alla Volvo-ägare är att ta återkallelsen på fullaste allvar och se till att felet åtgärdas. FDM har informerat säkerhetsorganisationen Euro NCAP samt Internationella bilsportförbundet, FIA, om problemet. Euro NCAP har tidigare krocktestat Volvo XC60 och satt betyg på assistanssystemen.
https://vimeo.com/397161334/f30213b477
I filmen ovan ser vi en referensbil med fungerande autobroms.
Återkallelsen av närmare 750 000 bilar, varav ungefär 70 000 rullar i Sverige, blir kostsam för Volvo Cars. Sannolikt behöver vindrutan bytas på alla berörda bilar. Återkallelsen behöver också genomföras snabbt i och med att det handlar om en viktig säkerhetsfunktion. Om en Volvo-bil krockar på grund av felet kan det leda till dyra skadestånd för Volvo Cars.
Uppdatering
Felet upptäcktes av FDM redan i fjol då de även meddelade Volvo Cars om problemet. Först nu agerar Volvo.
– Det stämmer att vi har fått signaler både från den danska organisationen och från andra testinstitut som testar bilarnas autobroms mot ballongbilar. Men innan vi går ut till kunderna måste vi vara säkra på vår sak och ta reda på om det är ett systematiskt fel eller ett handhavandefel, säger Stefan Elfström, Volvo Cars presstalesperson, och fortsätter:
– Det har visat sig vara ett fel i mjukvaran som styr autobromsen. Under vissa omständigheter och i vissa temperaturer bromsar den inte som den ska. De vanliga bromsarna påverkas inte alls utan det är endast systemet med automatisk broms vid nödlägen som berörs. Vi återkallar därför alla bilar för att de ska åtgärdas. Det handlar om att alla berörda Volvo-ägare ska ta sin bil till verkstad och få ny mjukvara nedladdad vilket är ordnat på 20-30 minuter.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se