”Volvo kan vinna på krisen”
Steven Armstrong, operativ chef och andreman på Volvo PV, väljer att se möjligheter i stället för problem. Armstrong tror att den rådande finanskrisen kan visa sig bli en fördel för Volvo. Med sin mer nedtonade image ska Volvo knipa kunder från premiumkonkurrenterna.
Volvo kan använda finanskrisen för att sno åt sig kunder från de tyska premiumkonkurrenterna. Det tror Steven, operativ chef och andreman på Volvo PV. Armstrongs teori är att kunder som inte vill sticka ut i kristider kan välja en Volvo i stället för en BMW eller Audi.
– Det finns stora möjligheter för Volvo att ytterligare positionera sig som ett premiummärke. När folk tvingas skära ned på utgifterna blir det mindre accepterat att skryta med sina pengar, säger Armstrong i intervju med Automotive News Europe.
Armstrong tilläger att han tror att det finns många köpare som vill belöna sig själva, men utan att väcka uppseende. Enligt Volvo-chefen är Volvos mer socialt accepterade.
Volvos signum har sedan länge varit hög säkerhet. Så ska det även vara i fortsättningen. Armstrong tror dock att det kommer att behövas mer än så. Ett annat sätt för Volvo att profilera sig ska vara miljövänlighet och den nya spännande design som kan ses på XC60 och nästa S60. Frågan är bara vad som händer med Volvos designspråk nu, sedan mannen som är ansvarig för de nya bilarna ska lämna företaget.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se