Volvo kortar kamrems-intervall för dieselmotor
Snudd på halverade bytesintervall av remmar för Volvos populära VEA-diesel. Bilar från 2014 berörs.
Volvo justerar bytesintervall för remmar (kamrem och multirem) drastiskt – från 24 000 till 15 000 mil för dieselmotorn D4204TX. Det är Motormagasinet som har tagit del av information som gått ut till verkstäder, bland annat i Sverige.
Ändringen rör varianterna D2, D3, D4 och D5 och modellerna V70, S80, V60, S60, XC60 och V40 tillverkade från 2014 framåt.
LÄS MER: Tesla frångår årliga serviceintervall
Pressansvarige Annika Bjerstaf bekräftar ändringen för Teknikens Värld.
– Bakgrunden till bytet ska ses om en förebyggande åtgärd. Intervallet ändras för att säkerställa att motorn inte skadas längre fram på grund av ett kamremsbrott. Ägarna till bilarna ska kunna känna trygghet och säkerhet med sin bil, meddelar hon och understryker att de kunder som har tecknat ett serviceavtal med sin Volvoverkstad får det nya bytesintervallet ”på köpet”.
– I bilens instruktionsbok, ett viktigt dokument att hålla sig uppdaterad på, skriver vi också att vi som tillverkare förbehåller oss rätten att göra ändringar i till exempelvis intervall. Görs en sådan ändring har vi som tillverkare inte skyldighet att i förväg meddela detta enligt gällande lagstiftning. Dock har vi full förståelse för att man som kund kan uppleva detta mindre positivt. Men som sagt skälet är att trygga fortsatt hög kvalitet och funktion på bilarna, förtydligar Annika Bjerstaf.
Intervalltiden på 24 000 mil var bland de längsta på marknaden och Volvo är inte enda biltillverkare som kortar tiden för byten.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se