Volvo Lastvagnar har också fuskat med utsläppen
Volkswagen är inte ensamma om att manipulera värden, många fler tillverkare har satt fusket i system långt tidigare. En av dessa är lastbilstillverkaren Volvo.
För snart fyra veckor sedan avslöjades Volkswagens fusk där man under flera år manipulerat mjukvaran som känner av om bilen med dieselmotor mäts i ett utsläppstest eller om den körs på väg. På så sätt kan bilen uppvisa godkända utsläppsmängder vid test, men släpper ut betydligt större och olagliga mängder vid verklig körning.
Därefter har Samsung hängts ut för att manipulera sina tv-apparater på ett liknande sätt som Volkswagen har gjort med sina bilar. Apparaterna anses ha en mjukvara som agerar på ett energibesparande vis när de kontrollmäts och på ett mer slösaktig vis när de brukas i hemmet.
Så sent som i går kunde du här på teknikensvarld.se även läsa att Volkswagen-ägda MAN:s fartygsmotordivision Diesel & Turbo systematiskt har lurat sina kunder. Man har gjort det genom att manipulera den mjukvara som presenterar förbruknings- och utsläppssiffror.
Dessa tre, var för sig jättar inom sitt gebit, är långt ifrån ensamma med att fuska för att verka mer miljövänliga än vad de i själva verket är. En lång rad lastbilstillverkare har tidigare fångats fuskande på samma vis som Volkswagen.
MISSA INGET: Allt om Volkswagen-skandalen
En av dessa är Volvo Lastvagnar, eller Volvo Trucks som de lite mer internationellt heter numera. Det är Lantbrukets affärstidning ATL som avslöjar fusket som nästan kan anses vara preskriberat eftersom det utfördes på 1990-talet.
Amerikanska miljömyndigheten EPA, de som tillsammans med ICCT avslöjade Volkswagen, upptäckte att Volvo Lastvagnar använde en mjukvara som kände av om lastbilen bränsletestades eller om den kördes vanligt. Vid test släppte de dieseldrivna lastbilarna ut en viss mängd kväveoxider medan mängden var tre gånger högre vid normal körning på motorväg. Enligt ATL rörde det sig om motorernas avgasrening som till viss del kopplades ur vid vanlig körning, förmodligen för att gynna andra parametrar som anses viktiga vid transport.
EPA bötfällde Volvo som fick punga ut med, översatt till dagens penningvärde, motsvarande 120 miljoner kronor. En bråkdel av den summa som Volkswagen riskerar i böter.
Men Volvo Lastvagnar var inte ensamma med att fuska på detta sätt under 1990-talet. Även franska Renault Trucks och amerikanska Mack Trucks, båda ingår sedan 2001 i Volvo-koncernen – det vill säga sedan efter fusket, hade ertappats med att manipulera sammanlagt 90 000 dieselmotorer mellan 1990 och 1998. Dessa båda företags böter uppgick till motsvarande 260 miljoner kronor.
Utöver nämnda trio fälldes också Caterpillar, Cummins, Detroit Diesel och Navistar för motsvarande fusk i 1,3 miljoner dieselmotorer. De fyra företagen tvingades betala böter på motsvarande 8,2 miljarder kronor.
Caterpillar, Cummins, Detroit Diesel och Navistar stod på den tiden för 95 procent av den amerikanska marknaden för tunga dieselmotorer.
Enligt ATL ska lastbils- och dieselmotortillverkarnas extra utsläpp, som alltså inte syntes i specifikationerna, ha motsvarat 65 miljoner personbilars utsläpp.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se