Volvo Lastvagnar visar kollisionsvarning med autobroms
Att få en stor lastbil i nacken är något av det värsta som en bilist kan råka ut för. Volvo Lastvagnar har utvecklat ett kollisionsvarningssystem med autobroms som ska förhindra den typen av olyckor.
Ett stort problem i trafiken är kollisioner bakifrån. Inte bara mellan bilar utan även mellan bilar och lastbilar samt mellan lastbilar. Det såg vi inte minst förra veckan på den så förrädiska Tranarpsbron i Skåne förra veckan, en olycka som går till historien som en av de värsta någonsin i Sverige. I den olyckan var väldigt många lastbilar inblandade, lastbilar med chaufförer som inte hann bromsa i tid (till stor del beroende på för hög hastighet) utan körde in i framförvarande fordon med förödande resultat.
Kollisionsvarningssystem med autobroms är inget nytt – på personbilar. Volvo Personbilar utvecklade ett system som lanserades redan 2006 till S80. Detta system vidareutvecklades och förfinades till året därpå och fungerade genom att varna föraren med ljud och ljus samt – om det inte räckte – automatiskt bromsa bilen – även om fordonet framför var stillastående.
Tre år senare skulle Volvo inför världspressen visa upp sitt senaste system inom automatisk inbromsning. Det var då det som inte fick hända hände. Volvos system fallerade och bilen bromsade inte alls utan körde rakt in i aktern på en lastbil (se filmen på länken). Volvo fann snabbt anledningen till felet (felaktigt laddat batteri) och fick fason på systemet.
Nu är turen alltså kommen till lastbilar och det är Volvo Lastvagnar som går i främsta ledet för utvecklingen. Redan i höstas presenterade de sitt kollisionsvarningssystem med autobroms (Collision Warning with Emergency Brake). Men det är först nu som Volvo Lastvagnar presenterar en film där de testar systemet skarpt. En mycket sevärd film.
Precis som på Volvos personbilar arbetar systemet med en radar samt en kamera. Detta för att göra beräkningarna av en eventuell kollision så tillförlitliga som möjligt. Det fungerar både om fordonet framför är långsamtgående eller stillastående och kan i hastigheter upp till 70 km/h avvärja en kollision (i filmen testar man i 60 km/h).
Om lastbilschauffören inte upptäcker att en kollision kan vara nära förestående tänds ett rött varningsljus i vindrutan. Om föraren fortfarande inte upptäcker faran övergår ljuset till att blinka samtidigt som ett ljud börjar tjuta. Om föraren fortfarande inte reagerar övergår systemet till tredje och näst sista steget som innebär att bromsarna lägger an försiktigt. Om föraren fortfarande inte insett faran övergår systemet till sista steget genom att aktivera nödbromssystemet. Det innebär full inbromsning för att få stopp på lastbilen innan de båda fordonen har kontakt med varanda.
Kollisionsvarningssystemet med autobroms finns redan tillgängligt i Volvo Lastvagnars FH-serie.
https://youtu.be/ridS396W2BY?width=575&height=353
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se