Volvo med Flexifuel på 200 hästkrafter
Under första halvan av 2008 lanserar Volvo en ny turboladdad femcylindrig motor på 2,5 liter och 200 hästkrafter. Det intressanta är att det är en Flexifuel-motor och kommer finnas tillgänglig till V70 och S80.
Volvo är på väg att bredda sitt miljöbilsprogram rejält, mycket på grund av den ständigt ökande tillgängligheten av biobränslen hemma i Sverige och ute i Europa.
Under slutet av 2007 kommer Volvo V70 och S80 att bli tillgängliga med en fyrcylindrig sugmotor på två liter som är anpassad för etanol (E85). 2.0F blir beteckningen på motorn som är på 145 hästkrafter och 185 Nm i vridmoment.
Under början av 2008 kommer den antagligen mest efterlängtade nyheten – motorn som får beteckningen 2.5FT. Det är en turboladdad femcylindrig motor med 2,5 liters volym och 200 hästkrafter (vridmomentet är ännu okänt). Motorn är alltså även denna anpassad för E85-bränsle. Motorn kommer precis som sin mindre sugvariant att finnas tillgänglig till V70 och S80.
Redan i dag har Volvo ett antal Flexifuel-bilar på marknaden. Det är C30, S40 och V50 bestyckade med 1.8F-motorn på 125 hästkrafter och 165 Nm i vridmoment.
Bränsleförbrukningen vid blandad körning med E85 i tanken enligt tillverkaren:
C30 1.8F - 1,03 l/mil
S40/V50 1.8F - 1,04 l/mil
V70 2.0F - 1,17 l/mil (preliminär siffra)
S80 2.0F - 1,13 l/mil (preliminär siffra)
Uppgifter om bränsleförbrukningen för 2.5FT-motorn finns inte i dagsläget.
Volvo säljer i dag sina Flexifuel-bilar i ett tiotal europeiska länder utöver Sverige och fler länder är på gång. Volvo räknar med att sälja cirka 10 000 bilar med denna biobränsleteknik under 2007.
De nya Flexifuel-motorerna kommer att visas upp på bilsalongen i Frankfurt i september som konceptbilar.
Med alla dessa modeller tillgängliga med E85-motorer så kommer Volvo att erbjuda det bredaste miljöbilsprogrammet på den svenska marknaden.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se